Hoe activeer je een online community? Cases van ShoZu en Voetbal21

Een online community starten is tegenwoordig niet moeilijk meer. Deelnemers op gang krijgen en vooral op gang houden is daarentegen een van de moeilijkste activiteiten binnen een sociaal netwerk. In elk netwerk zijn geregistreerden zeker niet gelijk aan ‘actieve leden’. Volgens Jakob Nielsen is zelfs 90% van de geregistreerden inactief:’lurker’. Zeker gezien de wildgroei van de laatste maanden in startende netwerken in binnen- en buitenland, is het aandeel testgebruikers (die als ze niet getriggerd gaan worden vervolgens slapende gebruikers/lurkers worden) erg groot. Hoe krijg je deze groep aan de praat?

Een beproefd middel is een periodieke nieuwsbrief via email, waarbij de verschijningsfrequentie bepaald wordt door de hoeveelheid nieuwe content waarnaar verwezen wordt. De Marketingfacts Nieuwsbrief verschijnt bijvoorbeeld wekelijks. Hier wil ik twee andere voorbeelden aanhalen.

The Art Of Shozu
ShoZu is een applicatie die het mogelijk maakt om foto’s van je mobiel naar web te publiceren of via email te versturen. Recent zijn zij gestart met de Zu Fighters. Door je profiel aan te vullen, je netwerk uit te nodigen om lid te worden en zelf de dienst te (blijven) gebruiken verzamel je punten. Je begint als apprentice (leerling) op Level 1 en kunt doorgroeien tot Guru, Level 10. In hun eigen woorden:

Learn the Art of ShoZu
Right now, thousands of ShoZu users are practising the Art of ShoZu and saving the world from lost moments. They are the Zu Fighters, a passionate, fun-loving, curious clan dedicated to getting pictures and videos off their phones and giving them homes.

Ik heb het inmiddels tot Prodigy geschopt (Level 3) door enkele diensten te koppelen (zoals export naar Mobypicture, Twitter & Flickr en simpelweg foto’s te maken. Leuke manier om bestaande gebruikers tot meer activiteit aan te sporen via het spelelement.

Eigen uitslagen voorspellen bij Voetbal21
Voetbal21 is een voetbalcommunity, gericht op amateurvoetballers, die de strijd is aangegaan met o.a. MijnSportWereld. Een van de onderscheidende elementen van Voetbal21 is de mogelijkheid om de uitslag van je eigen wedstrijden (eigen team of favoriete betaald voetbalclub) te voorspellen. Je ontvangt een email in de week voorafgaande aan de wedstrijd met een tekst als: “Op basis van de stand en statistieken voorspelt Voetbal21 dat de uitslag van Kismet82 Ve1 – Arsenal Ve1 dit weekend zal worden: 5 – 2.” (Was het maar zo, de werkelijke uitslag laat ik hier even in het midden). Je kunt je eigen voorspelling opgeven, voor je eigen wedstrijd maar ook die van andere teams, waarna de resultaten samen met die van andere gebruikers in een klassement worden getoond. Wederom een spelelement dat zorgt voor meer betrokkenheid en actieve gebruikers.

De rol van een community manager is essentieel voor een succesvolle community (naast de koppeling tussen offline en online activiteit). De hierboven beschreven voorbeelden tonen aan dat ook het triggeren van de community door middel van spelelementen die gerelateerd zijn aan de dienst kunnen leiden tot een actievere community. Andere voorbeelden? Ik zie ze graag verschijnen in de comments.

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed