DistrictWorld: vrienden en business op 1 plek

DistrictWorld is deze week live gegaan. In augustus stond op Marketingfacts al een interview met de mensen achter dit nieuwe sociale netwerk. Vier maanden verder is het dan zover. Ik ben zelf altijd een voorstander van iets langer wachten met live gaan in plaats van te vroeg de markt op te gaan met een nog incomplete dienst, zoals eerder bijvoorbeeld met Bizzies. De eerste klap is een daalder waard en zo. Er is flink wat aandacht gestopt in het ontwerp van de site, zoals ook in het persbericht wordt vermeld: “Functionaliteit, overzichtelijkheid en design staan bij DistrictWorld hoog in het vaandel. De site is een frisse unieke aanvulling binnen het huidige aanbod van netwerksites. DistrictWorld heeft een logische intuitieve structuur gecombineerd met een hedendaags design.”


Maar is dat voldoende (en wordt het door de gebruikers ook zo ervaren)? De homepage komt in ieder geval nog wel wat druk over, terwijl de profielpagina wel weer wat rustiger oogt. Naast het ontwerp wil DistrictWorld zich onderscheiden door contacten in te kunnen delen als Friend en/of als Business. Dit is inderdaad een verschil ten opzichte van bijvoorbeeld Hyves en LinkedIn. Groepen heten hier Districten, vandaar de naam. Zowel gebruikers (People Districts) als bedrijven/merken (Official Districts) kunnen deze Districten aanmaken, beheren en gebruikers voor uitnodigen. Zo heb ik een Bowie District aangemaakt en is er uiteraard een Twitterazzi District. In de Official Districts kunnen Privileges worden aangeboden. Zo maak je na aanmelding voor het Puma district kans op een paar gelimiteerde PUMA Clyde Lux ontworpen door Jimmy Woo.

Als ik nu naar het W3 model kijk en aan de hand daarvan DistrictWorld beoordeel, dan vallen de volgende zaken op:

  • Wie
    Bij ‘Wie ben ik’ is de profielinformatie erg belangrijk. Er wordt bij DistrictWorld redelijk wat informatie gevraagd (lees hier de ervaring van Niek ten Hoopen), maar ‘interests’ is bijvoorbeeld een vrij veld. Hierdoor kan iedereen een eigen omschrijving geven, hetgeen clustering (aan de achterkant) en zoekgedrag door leden (aan de voorkant) belemmert. Het ‘Wie ken ik’ gedeelte is goed ingericht, er kan gezocht worden in LinkedIn, Gmail, Yahoo, Plaxo, Outlook en Live en de resultaten worden snel en overzichtelijk getoond. Het ‘Wat ken ik’ onderdeel komt nog niet goed tot zijn recht, er is een Friend Q & A maar die is optioneel in te vullen. Het ‘Waar ben ik/Wat doe ik’ is middels een statusupdate aan te geven, dus ook daarin is voorzien.
  • Waarom
    Wat is nu het onderscheidende vermogen van DistrictWorld? Het ‘Wie’-gedeelte zit goed in elkaar, maar met techniek alleen heb je nog geen gebruikers. Er moet een behoefte vervuld worden en die zoek ik eerlijk gezegd nog. Er zijn onderscheidende kenmerken (zoals de privileges en het combineren van zakelijk en prive), maar gaan deelnemers van Hyves en LinkedIn overstappen? Het Multiple Social Networking Syndrome (actief deelnemen aan maximaal 3 netwerken, zakelijk en prive) ligt hier op de loer. Quote Marco Derksen: “Je gaat naar de kroeg waar je vrienden zitten”. Op dit punt ben ik nog niet overtuigd, maar het kan zijn dat de beheerders er inderdaad in slagen hun huidige gebruikers (150.000+) vanuit good2b, SoHomme en The Kids Daily van DistrictWorld gebruik te laten maken, wat een inktvlekeffect kan hebben op het netwerk van die gebuikers.
  • Wat
    Wat wordt er hoe gedeeld en met wie? De elementen die gedeeld worden zijn op zijn hoogst marktconform te noemen: foto, video, groepen die aangemaakt kunnen worden. Er is geen koppeling (nog) met Flickr, YouTube of andere diensten (Blogger, WordPress, Last.fm etc), hetgeen naar mijn mening essentieel is. Leden gaan niet dubbel posten. En output van content via RSS ben ik ook nog niet tegengekomen. Er is dus nog genoeg ruimte voor uitbreiding op dit gebied.

    Mijn mening: als DistrictWorld er inderdaad in slaagt een kritische massa te overtuigen van het ‘Waarom’, dan kan het gezien de goede score bij ‘Wie’ en de kansen die er zijn bij ‘Wat’ een punt van de social networkingtaart opeisen.

    Technorati tags: online communities, social networking // rss feed