Influencers & B2B Marketing

Influencer marketing groeit, maar staat nog steeds in de digitale kinderschoenen. Iets wat al helemaal geldt voor de toepassing van Influencer Marketing in B2B Marketing. Dezelfde vragen die bij B2C worden gesteld zijn ook hier van toepassing: wat is de boodschap, voor wie is die bestemd en welke influencer kan deze het beste overbrengen? Waar binnen B2C het aanbod van influencers steeds groter wordt, is het bij B2B een stuk lastiger om de juiste match te vinden tussen boodschap, boodschapper en bereik. Toch zijn er wel een aantal cases te benoemen van bedrijven die Influencer Marketing hebben ingezet, zoals LinkedIn, Dell, SAP. Ook De Baak is al begonnen met influencer marketing. Meer info: https://www.onlinesucces.nl/blog/b2b-influencer-marketing-inzetten/

Bouwstenen van een Content Marketing Strategie

Iets met content. Elk bedrijf doet (of moet) iets met content. Maar wat dan? En hoe dan? Contentmarketing is een volwaardig en effectief onderdeel van de online marketingstrategie geworden. In een medialandschap waar merken & organisaties steeds afhankelijker worden van ‘gevonden worden’, is het van groot belang om relevante content op de juiste plaats aan te bieden. Geen eenvoudige zaak, weet ik uit eigen ervaring. Geduld, geluk en een gedisciplineerde, gedegen aanpak zijn allemaal nodig om contentmarketing succesvol in te zetten.

In dit artikel worden de bouwstenen van een B2B content marketing strategie zeer uitvoerig beschreven.

Over B2B Branding – KPN & XS4ALL

KPN maakte vorige week bekend om te stoppen met de afzonderlijke merken XS4ALL, Telfort en Yes. Een opmerkelijke stap naar mijn mening, ondanks dat KPN eerder al Hi als apart jongerenmerk schrapte.


Ik snap de versimpeling, de gedachte die wordt gevoed vanuit Excel en tot kostenbesparingen kan leiden. Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt waar meerdere merken uiteindelijk in rook opgingen. Logisch als er geen toegevoegde waarde is, als er geen onderscheid is voor de klant en schaalgrootte inderdaad leidt tot effiency. Maar wat mij in het geval van KPN verbaast, is dat de merken die nu verdwijnen juist geen KPN merkuitstraling hebben. Telfort en vooral XS4ALL hebben een sterke plek in de markt met een duidelijk andere positionering. Een Volkswagen is immers ook geen Audi, Skoda of een SEAT.

Een aantal banen terug deed ik een opdracht bij XS4ALL. Ik was onder de indruk van de betrokkenheid van het personeel, de drive, de mentaliteit om de klant de best mogelijke service te bieden.

De reacties die het (beoogde?) verdwijnen van de merknaam oproept, zijn tekenend. Het kan mijn informatiebubbel zijn, maar het merendeel van de artikelen die ik lees over dit onderwerp, zijn kritisch. En ja, natuurlijk, het is nú een gespreksonderwerp (dus ook in deze nieuwsbrief) en volgende week staat er weer een ander onderwerp in de belangstelling van Online Nederland. Maar zou daar ook een online petitie voor worden opgestart?

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.

Content Marketing & Buyer Journey

Het aankoopproces bij B2B Marketing verschilt veelal van B2C. Zo kan het langer duren voordat een beslissing wordt genomen. Dit heeft enerzijds met interne processen te maken qua besluitvorming (wie mag er een krabbel zetten?), zeker als er hoge bedragen van toepassing zijn. Daarnaast is er minder (niet: geen) impuls en emotie bij de aankoop in het spel. Maar we blijven nog altijd wel mensen die met mensen handelen en daar horen ook impulsiviteit en emoties bij.

De rol van een website kan ook verschillen. Is deze in B2C vaak het eindstation, in B2B is het vaak het overstapstation, van online (zoek- & vind-) gedrag naar offline contact (bijvoorbeeld: offerte aanvraag, showroom bezoek, afspraak voor kennismaking-/salesgesprek).

Natuurlijk komt in B2B ook Direct Sales voor. Bij het project voor Ziggo Zakelijk waar ik bij betrokken was (enkele jaren geleden), werd de website verbouwd, maar ging de verkoop van zakelijke abonnementen voor MKB-ers gewoon door.Tijdens de Buyer Journey zijn er verschillende fases te onderscheiden, elk met andere vormen van content marketing. In het artikel wordt dit uitgebreid toegelicht.

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.

Hoe verhoog je de interactie in B2B nieuwsbrieven?

Email is voor de HBO studenten waar ik les aan geef een traag, saai, ouderwets kanaal. Regelmatig vraag ik in een email aan een klas of iemand de informatie ook in de Whatsapp groep wil plaatsen, om zo te zorgen dat iedereen tijdig op de hoogte is. Dat betekent dat dit gedrag, deze houding t.o.v. het medium ergens de komende jaren ook merkbaar gaat worden in afnemende open rates, click through rates etc van B2B email marketing. En dat terwijl momenteel email marketing een zeer succesvol instrument is om bezoek te genereren (online én offline).

In dit artikel staan diverse tips om de interactie via nieuwsbrieven te verhogen.

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.

Content voor B2B Marketing

 Ja, er zijn verschillen tussen B2B marketing en B2C marketing. Genoeg overeenkomsten trouwens ook. De beschrijving van de producten en diensten die worden aangeboden in B2B marketing, kan te technisch, te gecompliceerd, te moeilijk leesbaar zijn. Hoe kun je die copy dusdanig aanpassen dat er niets verloren gaat van het wervende karakter, maar dat de tekst toch begrijpelijker wordt? Daarover gaat dit interessante artikel.
Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.

Nieuwsbrief Blinkz: links naar opvallende, blinkende artikelen

Naast berichten via diverse kanalen zoals Twitter en LinkedIn deel ik sinds kort 1 lezenswaardig artikel over marketing, communicatie, technologie of de combinatie hiervan via de wekelijkse nieuwsbrief ‘Blinkz’.
Toen ik ooit (2004?) begon met bloggen voor PPMC, heette dat blog ook Blinkz: links naar opvallende, blinkende artikelen. Dat is dus nu nog altijd van toepassing. Inschrijven kan hier .

Presentatietips van Steve Jobs, Guy Kawasaki, Seth Godin e.a.

Het ontwerp van de slides bij een presentatie is mede bepalend voor het succes. Het gaat natuurlijk om het verhaal, de inhoud en de manier waarop de content gebracht wordt. De ondersteunende presentatie, de slides die het verhaal begeleiden, kunnen het verschil maken tussen goed en geweldig. In deze presentatie worden voorbeelden getoond van de verschillende ontwerptechnieken die toppers als Lawrence Lessig, Guy Kawasaki, Steve Jobs, Masoyoshi Takahashi en Seth Godin gebruiken in hun presentaties. Wat zijn de karakteristieken, welke regels houden zij aan, wat kan er voor eigen gebruik worden aangewend?

Boekrecensie: Social Media Strategie in 60 Minuten door Jarno Duursma

Social media staan inmiddels bij veel bedrijven en organisaties steeds hoger op de agenda. De juiste aanpak en toepassing van de diverse mogelijkheden vereist wel enige voorbereiding en structuur. Een van de kenmerken van social media is de laagdrempeligheid, waardoor ‘iedereen’ er mee aan de slag kan. Een gestructureerde, doordachte aanpak helpt om te voorkomen dat die laagdrempeligheid uiteindelijk ongewenste gevolgen heeft. Om tot die aanpak te komen, kun je genoeg dikke boeken lezen. Of je kunt jezelf op weg laten helpen door Jarno Duursma’s “Social Media Strategie in 60 Minuten”.

\Jarno is spreker, consultant en trainer op het gebied van social media en o.a. actief voor Social Media Club Groningen. Hij heeft zijn kennis en praktijkervaring verwoord in een logisch opgebouwd boek. Een compact, handzaam boek ook, van voor naar achteren uit te lezen in iets meer dan 60 minuten (n=1). Er wordt uitgegaan van basiskennis over het ‘hoe’ op social media, het is niet bestemd voor beginners. Zoals hij zelf schrijft: “Vertellen waar dit boek over gaat, is dus vooral zeggen wat je er niet in zult aantreffen.” Geen uitleg over hoe je een tweet plaatst, over hoe je een advertentie voor Facebook maakt en hoe je je LinkedIn profiel optimaliseert. Het boek volgt een logisch pad langs een stappenplan waarmee je de juiste keuzes kunt maken op het gebied van social media.

Voordat de onderdelen van het stappenplan aan bod komen, wordt er eerst aandacht besteed aan de kansen en mogelijkheden die social media bieden, de relatie met de bedrijfsstrategie en een overzicht van de diverse platformen. In dit onderdeel hinkt de auteur op twee gedachten, volledig willen zijn en niet teveel willen vertellen, waardoor het her en der wat onevenwichtig is.

Daarna wordt een gedegen stappenplan doorlopen, met deze elementen:

  1. sociale research: onderzoek naar wat er nu gebeurt rondom en besproken wordt over het merk, het bedrijf, de organisatie en de concurrentie.
  2. doel: wat wil men bereiken en waarom?
  3. doelgroep: op wie wil men zich richten?
  4. intern: hoe wordt de aanpak intern georganiseerd?
  5. content & communicatie: wat ga je vertellen en hoe?
  6. uitvoer: waar moet je op letten?
  7. monitoren: meten, leren en bijsturen.

Elke stap wordt kort en krachtig besproken en waar mogelijk aangevuld met relevante cases, waarin op hoofdlijnen de leerpunten worden besproken. Dit maakt de stof goed behapbaar. Verder wordt er regelmatig verwezen naar de website van Jarno, waar aanvullende informatie en tools te vinden zijn. Handig, zo kan de lezer beter betrokken worden en up-to-date blijven.

Het boek is een prima vertrekpunt en helpt zeker bij het opstellen van een aanpak voor social media. Het kent een logische opbouw, die compleet is en waarin geen essentiële zaken over het hoofd worden gezien. Het boek stipt de onderwerpen aan. Er is natuurlijk minder diepgang, maar dat hoort bij het concept van het boek: in 60 minuten aan de slag.

Het echte werk begint overigens pas na het lezen van het boek, namelijk bij het opstellen van de aanpak aan de hand van het stappenplan en vooral de fase daarna: de uitvoering en de lessen die daarin worden geleerd. Daar kan nu eenmaal niets tegenop.

Deze recensie verscheen ook op Marketingfacts