Bizzies.nl: nieuw zakelijk online netwerk

De afgelopen maanden heb ik van tijd tot tijd advies gegeven aan Diederik Heinink, die een nieuw zakelijk online network is gestart: Bizzies.nl. Vandaag is de site live gegaan en is onderstaande tekst door mij geplaatst op Marketingfacts.nl.

Er gebeurt momenteel genoeg op het gebied van social networking. MySpace is recent in Nederland gelanceerd (hoewel: de campagne moet nog volgen), hetgeen meteen weer de discussie deed oplaaien over Hyves, hoe nu verder: verkopen of de strijd aangaan? In het buitenland viel de verkoop van Last.fm aan CBS op, waarbij ongeveer 14 euro per gebruiker werd betaald. En diverse Twitteraars onder ons gaven vorige week Facebook een nieuwe kans, toen daar een tool live ging die beide diensten bij elkaar bracht.
Vandaag komt daar Bizzies.nl bij, naar eigen zeggen: Het 1e en enige online zakelijk netwerk van Nederland. Ontwikkeld door en voor Nederlanders. Initiatiefnemer is Diederik Heinink, collega-blogger op o.a. Molblog die hier trots de livegang bekend maakt. Onderscheidende elementen van Bizzies.nl zijn de laagdrempeligheid waarmee contact gelegd kan worden met deelnemers binnen en buiten het netwerk, de interessegebieden waarop gezocht kan worden en natuurlijk de focus op Nederlandstalige deelnemers. Een aantal verbeteringen zijn nog in ontwikkeling, zoals een uitgebreidere profielpagina (essentieel naar mijn mening en ook al gemeld tijdens de testfase).

De Hyves-MySpace discussie (lokaal sterke partij versus globale, kapitaalkrachtige toetreder) komt min of meer ook hier terug maar dan in omgekeerde volgorde. Is Bizzies interessant genoeg om actief te gaan gebruiken naast LinkedIn, Xing, Zaadz en andere opties? De contentbarriere (berichten, video, foto etc) die in het voordeel van Hyves uitpakt t.o.v. MySpace, gaat hier niet op. De content in LinkedIn en Xing is relatief eenvoudig her te gebruiken, wat in het voordeel van Bizzies uitpakt. Het Nederlandse element kan een belangrijk voordeel worden, maar zoals al vaker is aangegeven: je gaat naar de kroeg waar je vrienden zitten. M.a.w. verhuist je netwerk? Als Lets get Bizzie net zo ingeburgerd raakt als Laten we inlinken, dan kan het een interessante partij gaan worden. Daarvoor zijn nog wel enige verbeteringen nodig, maar zoals de makers zelf aangeven: Aan Bizzies wordt altijd gewerkt.

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed