Online Communities: wat heb je minimaal nodig?

De eerste posting van 2006 (ja, beste wensen allemaal!) is o.a. geïnspireerd op What Must Social Networking Sites Have? van Joshua Jeffryes. Hierin wordt een overzicht gegeven van essentiële onderdelen van succesvolle online communities, vanuit design en content. Een samenvatting, aanvulling en bewerking van mijn kant volgt hierna.

1. Iets unieks
Het onderscheid, de reden voor het bestaan van de website, de belangrijkste aanleiding voor de bezoeker om deze site te kiezen en niet die andere. “Waarom heeft niemand anders hier nog aan gedacht?”
Goede voorbeelden: MySpace (muziek als onderscheid), MyASICS (gratis trainingschema’s)
Slechte voorbeelden: de highschool versie van Facebook (geen behoefte bij de vooraf bedachte doelgroep), Friendster, orkut (allebei niet onderscheidend)

2. Het moet wel werken
De site moet stabiel zijn en vooral blijven. Zodra de bezoekers aantallen toenemen, moet de nieuwe instroom niet afhaken wegens gebrekkige performance en moet de opgebouwde community tevreden worden gehouden. Ga pas ‘live’ als het ‘live’ kan en probleemloos kan groeien. Je wint geen nieuwe gebruikers met stabiliteit, maar je houdt wel je bestaande groep.
Slechte voorbeelden: MySpace, Yahoo360

3. Groepsvorming
Gebruikers moeten simpel in staat zijn zelf ‘clubjes’ te vormen rondom gemeenschappelijke interesses. Zowel orkut als MySpace doen een poging dit te faciliteren, maar ontberen een combinatie van hun eigen site met functionaliteiten als Yahoo Groups en Meetup.com.
Slechte voorbeelden: Tagworld, Schoolbank.nl

4. Eigen ontwerp
Een klassieke spagaat: de lay-out van de site moet simpel en toeganglijk zijn, maar … de gebruikersprofielen moeten flink aangepast (‘gepimpt’) kunnen worden, zowel door ervaren als door minder ervaren gebruikers.
Goed voorbeeld: Cyworld, Facebook (‘clean interface’)
‘Slecht’ voorbeeld: MySpace. Dit BusinessWeek artikel stelt juist dat het slechte design één van de succesfactoren is van MySpace.

5. Interactie
Tsja, de basis. Wat is een gemeenschap zonder onderling contact? Forums, blogs, gastenboeken, etc, alles onder controle van een neutrale sitebeheerder en groepmoderator.

6. Aanbevelingen
Je vertrouwt de mensen die je kent en waardeert hun advies, op het gebied van mensen en producten. LinkedIn en openBC bieden via-via toegang tot het netwerk van jouw netwerk, BiddingBuddies (eBay) voegt social networking toe aan de toch al sterke eBay-community.

7. Hulp
Help de gebruiker het meeste uit de community te halen, maak gebruik van de gedeelde en beschikbare kennis.
Goed voorbeeld: Last.fm

Joshua Jeffryes noemt verder nog als nuttige onderdelen: content en games. Marco Derksen voegt daar in Het succes van online communities ligt offline terecht aan toe: timing en vooral offline relaties:
om meningsverschillen uit te praten, om nieuwe leden te bereiken of om relaties verder uit te bouwen. De offline contactfrequentie hoeft niet hoog te zijn maar heeft wel tot gevolg dat het communitygevoel toeneemt.

Zelf voeg ik daar nog aan toe: een betrokken team (bouwers en beheerder(s)) achter de website, dat denkt vanuit de gebruiker.