Clubbyclub.com: besloten vriendenplatform voor echte vrienden

Vanaf 10 oktober is het nieuwe platform Clubbyclub online. Dit platform is, volgens het vandaag ontvangen persbericht:

“een reactie op bestaande netwerksites als Hyves en Facebook.”

Clubbyclub biedt een besloten platform voor zelf te beheren vriendengroepen als schoolvrienden, studentenclubs en sportteams zonder dat er een sociaal netwerk omheen hangt. Ik hanteer zelf graag de stelling dat er in Nederland op profielnetwerken alleen nog ruimte is voor echte nichenetwerken, tenzij een algemeen profielennetwerk iets onderscheidends biedt. Een afgesloten community is in ieder geval onderscheidend t.o.v. de bestaande aanbieders. Of het genoeg is om als alternatief voor Hyves en Facebook te gaan gelden, zal de tijd leren.

Het persbericht verhaalt verder:

“Clubbyclub speelt in op de situatie dat steeds meer bedrijven sollicitanten screenen op netwerksites. Foto’s van een dronken bui op een online netwerkpagina kan je een baan kosten. Aangezien Clubbyclub is ingericht op besloten vriendengroepen is het niet mogelijk om te zoeken op individuele personen of groepen. Daarnaast kunnen alleen leden van de betreffende vriendengroep inloggen met een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Door deze maatregelen wordt de privacy van gebruikers gewaarborgd.”

Je begint niet met een eigen profiel aan te maken, maar met een club. Pas daarna worden je persoonlijke gegevens gevraagd, in een redelijk beperkt profiel. Vervolgens kun je je clubgenoten uitnodigen, fotos uploaden, youtube videos delen en berichten plaatsen.

De nieuwe site is vooral bedoeld voor vermaak met de zekerheid dat er niemand ongevraagd kan meekijken. Het delen van persoonlijke foto’s, video’s en berichten doe je dus alleen met echte vrienden. Clubbyclub is dan ook niet bedoeld om nieuwe vrienden te maken, maar om bestaande vriendenclubs een overzichtelijke en betrouwbare plek op het internet te geven. Nepvrienden kunnen dan ook niet aankloppen.

Het gemeenschappelijke element is in dit geval een afgesloten platform met besloten groepen, gevuld mensen uit je eigen, directe omgeving. Communicatie is een heel belangrijk onderdeel van profielnetwerken en dan verrassenderwijs nog voornamelijk met mensen die je al kent. Daar wordt dus wel aan voldaan. Eerste indruk qua verdienmodel: Google ads (redelijk prominent op een derde deel van elke pagina na de homepage) en aanbiedingen van derden via e-mail (“aanbiedingen van partners met kortingen & leuke prijzen”).

Als ik Clubbyclub langs de meetlat van het W3 model houd, dan concludeer ik:
1. Wie?: is minder dan marktconform ingevuld. Profielinfo is beperkt, koppeling met andere adresboeken (wie ken ik?) is wel te maken, kennis en activiteit (Wat weet ik, wat doe ik en waar ga ik naar toe) is niet te koppelen.
2. Waarom?: is afhankelijk van het antwoord op de vraag “hoe groot is de behoefte voor een dergelijk besloten communicatieplatform naast bestaande middelen?”. Hier ben ik zelf wat sceptisch over, maar laat mij graag verrassen in de praktijk. De drie elementen waar Erwin Blom aan refereert bij succesvolle communities (nut voor: individu, vrienden en voor de hele community) worden slechts ten dele ingevuld.
3. Wat? (wordt er gedeeld en hoe?): is vrijwel marktconform ingevuld: standaardcontent (foto’s, video, berichten) kan gedeeld worden (maar niet uit andere foto- of blogdiensten: minpunt) maar niet buiten het netwerk (geen RSS).

Clubbyclub is duidelijk geen Hyves-kloon. Het succes is afhankelijk van de behoefte aan besloten netwerken naast bestaande middelen, wetende dat communityleden gemiddeld slechts actief deelnemen in maximaal 3 netwerken.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed