Nieuw sociaal netwerk: Sparkx

Gisteren ontving ik bericht van Andries Voskamp dat Sparkx de testfase achter zich heeft gelaten en ‘live’ is gegaan. Na Netlog, MySpace en iCampus weer een netwerk dat gebruikers van Hyves wil gaan afsnoepen.

In het W3 model stel ik de vragen: Waarom, Wie en Wat? Wat is het bestaansrecht, wie maken er gebruik van en wat wordt er gedeeld? Sparkx pak het wel anders aan dan de doorsnee profielensites door in te zetten op informatiedeling over evenementen, uitgaan, gezondheid, genieten etc.

Sparkx (het online netwerk voor kenners van kwaliteit) wil zich onderscheiden door (quote persbericht): “mensen met bovengemiddelde eisen met elkaar informatie te laten delen over de dienstverleners en evenementen van hoge kwaliteit. Sparkx speelt hiermee in op de maatschappelijke trend waarbij de directe omgeving meer en meer als leidraad fungeert. Dienstverleners gekozen door leden van Sparkx laat haar leden een profiel aanmaken, dat zij kunnen linken aan de profielen van anderen in hun sociaal netwerk.”

Ik vind het goed om een onderscheid te maken t.o.v. bestaande netwerken (iets waar Netlog en iCampus naar mijn mening niet in zijn geslaagd), ben benieuwd of met deze keuze voldoende massa wordt bereikt en hoe de gebruikers gestimuleerd worden en blijven om content te blijven produceren. IENS meets Hyves meets LinkedIn meets GoogleMaps.

“Naast online activiteiten is Sparkx ook offline actief en onder meer betrokken als partner bij het besloten evenement VRIJ,the afterwork celebration en bij Hollandsche Nieuwe, de haringparty voor jonge ondernemers en innovatieve professionals.
Sparkx kent een sterke regionale verdeling die praktisch is bij het delen van informatie. Sparkx is momenteel actief in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem, Utrecht, Eindhoven, Maastricht, Den Bosch en het Gooi.”

Een online community kan alleen succesvol zijn met een goede offline presence. Goed dus om evenementen in te zetten, ben ook hier benieuwd naar het vervolg. Het andere onderscheid qua regio’s is volgens mij minder relevant, de massa moet toch uit de Randstad komen.

Wat kan er worden gedeeld? Informatie over:

  • Lekker eten
  • Rondom huis
  • Gezondheid
  • Verwennen
  • Event planning
  • Business

Het Sparkx-management bestaat uit Andries Voskamp (28) en Suzan Fluitman (41).Zelf zien de initiatiefnemers zich als ‘professionele levensgenieters’. “Het gemis van een netwerk dat paste bij onze eigen levensfase en bijbehorende interesses als carriere, ondernemerschap en de aangename dingen van het leven is de basis van dit initiatief.”

Ik ben benieuwd of er met deze afwijkende aanpak een plek verworven kan worden in het overvolle online community-landschap. Er is ieder geval niet de fout gemaakt om te vroeg op de makrt te zijn met niet-onderscheidende functionaliteiten.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed