Scoutplaza: niet het eerste sociale netwerk voor sporters

Gisteren is Scoutplaza gelanceerd, volgens het begeleidende persbericht het eerste sociale netwerk speciaal voor sporters: “Tot onze grote verbazing was er nog geen netwerk speciaal voor sportmensen, terwijl er een ongelofelijke 34% van de Nederlanders actief lid is van een sportvereniging”. De makers gaan dan wel heel snel voorbij aan initiatieven zoals bijvoorbeeld Voetbal21, Mijn Sportwereld (AD) en MyASICS (300.000 geregistreerden in de Benelux).

Scoutplaza biedt de mogelijkheid een profiel aan te maken en foto’s, video en tekst te delen. Niks bijzonders, eerlijk gezegd. Vrienden kunnen uitgenodigd worden, hoewel er (nog?) geen adresboekimport beschikbaar is. Het belangrijkste onderscheid is de Scoutdetectie. Op basis van de ingevulde gegevens van de leden, kunnen sportscouts (bij leden die hiervoor kiezen) door de profielen bladeren, filmpjes, foto’s en referenties bekijken, en eventueel uitnodigen voor een scoutdag of sportstage. Als ik het W3-model erbij pak, dan is het Wie gedeelte op zijn best marktconform.

Het Waarom-gedeelte (wat is de relevantie) is alleen onderscheidend op het scoutinggedeelte (wat staat en valt bij massa, want anders is de scoringskans te laag) en is het Wat-gedeelte ook hooguit marktconform. De dienst is verder gratis. Ik ben dan ook benieuwd naar het verdienmodel van deze community. Leuk initiatief, maar ik moet nog zien dat er een grote actieve gebruikersgroep zal ontstaan.

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed