Nike's Jogabonito.nl: nieuwe ronde, nieuwe kansen?

Bijna een jaar geleden werd Joga.com gelanceerd, een online community met veel potentie doordat twee topmerken als ‘founding fathers’ optraden: Google en Nike. Nike benaderde Google vanwege diens ervaringen met Orkut, het (inmiddels not-so-hot) social network, dat ongelooflijk groot is (marktaandelen wisselen tussen de 50% en 70%+) in voetbalminnend Brazilie. Beide partijen waren geen sponsor bij het WK Voetbal in Duitsland (Yahoo en Adidas wel) en deze gecombineerde counteraanpak werd positief ontvangen. De mediaondersteuning via geinige video’s op tv en Internet met Eric Cantona die iedereen opriep ‘mooi te voetballen’ (Joga Bonito), diverse gedrukte uitingen en vermeldingen op de verpakkingen klopten volgens het draaiboek ‘hoe zet ik een social network in de markt?’.

Tsja, en dan blijkt toch dat sommige fouten meer dan eens worden gemaakt. De community kon alleen worden benaderd met een Gmail account (wat toen nog steeds op uitnodigingenbasis werkte) en als je dat dan op de site kwam, was er eigenlijk niet zoveel te beleven. Weinig interactie, weinig ondersteuning door de beheerder(s). Leuk een blog, maar als er niemand bij kan komen, is de lol er snel af. Firefox stelde nog een add-on beschikbaar waarmee tijdens het WK nieuws en uitslagen doorgegeven werden, dat was het wel. En na het WK? 1 Miljoen wereldwijd geregistreerde gebruikers (ook wat teleurstellend gezien de potentie), met bijzonder weinig berichten in de diverse forums. Sterker nog, de scheldkanonnades na Nederland-Portugal zijn nog altijd ongecensureerd te lezen als een van de meeste recente bijdragen.

Nu stuitte ik op www.jogabonito.nl, een voetbalcommunity van Nike (Google wordt niet genoemd als beheerder) waar wel iedereen zich bij kan aanmelden. Er is geen koppeling naar Joga.com, gebruikers moeten zich opnieuw aanmelden en content kan niet worden overgezet. Het lijkt nog wel beta, vertalingen naar het Nederlands zijn niet overal gelukt. De Nederlandse site is sinds begin medio december 2006 in de lucht (volgens mij zonder enige ruchtbaarheid) met deze kengetallen:

  • Total posts: 429
  • Total topics: 303
  • Posts per user: 1.89
  • Posts per day: 6.13
  • Topics per day: 4.33
  • Users per day: 3.24
  • 227 geregistreerde gebruikers, die vooral veel video’tjes plaatsen.

Er is nog geen blogmogelijkheid, wel een profielpagina en diverse forums. Er bestaat een .com versie, de .de versie linkt naar een nikefootball site, er zijn (nog) geen .co.uk, .it, .es, .fr of .br versies. Opvallend dus dat er al wel een .nl variant is.

Hopelijk heeft Nike iets geleerd van de ervaringen bij Joga.com, hoewel dat nog niet blijkt in usability en lay-out. Het moet voor een dergelijke marktpartij toch mogelijk zijn om een gezond ‘global & local’ netwerk neer te zetten rondom de belangrijkste bijzaak van het leven.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed