Kan er wel geld worden verdiend met sociale netwerken? (update)

Deze week attendeerde Yuri van Geest via Twitter op twee artikelen uit de MIT Technology Review, The Business of Social Networks. Deel I gaat over Can Social Networking sites make money? en deel II is getiteld: Can Social Networking sites ever make money? Beide artikelen zijn hier als 1 pdf te vinden (met dank aan Marco Derksen, zie ook deze post van zijn hand, met interessante aanvullingen.

Het verhaal wat verteld wordt, brengt geen goed nieuws voor de beheerders van sociale netwerken die hoge verwachtingen hebben bij de verwachte winstgevenheid van hun activiteit. Termen als Bubble 2.0 komen nog al eens voorbij. Er worden harde vragen gesteld bij de omzet- en winstverwachtingen.

“…the sites seem largely incapable of generating revenues commensurate with their popularity.”

Facebook gaat een verlies leiden van $150 miljoen dit jaar, MySpace haalt $100 minder ommzet op dan eerder gedacht. Sergey Brin, een van de oprichters van Google zei:

“I don’t think we have the killer best way to advertise and monetize social networks yet”.

Adverteerders blijven terughoudend in het plaatsen van advertenties in sociale netwerken. Als redenen worden genoemd: aandacht, privacy en content.

Gebruikers van Google zijn op zoek naar info. Gebruikers van sociale netwerken niet. Die willen communiceren met online vrienden, zich profileren. Groot verschil dus. Targeting, the holy grail, zal dit niet gaan veranderen. Tests waarin deelnemers werden gewezen op activiteiten ven andere bevriende deelnemers leverden veel negatieve reacties op. Verder zijn adverteerders huiverig bij het idee geen controle te hebben bij welke content men geplaatst kan worden, het Bad Neighbors principe.

De verwachting (eMarketer) is dat het aandeel advertenties in sociale netwerken minder hard zal stijgen dan gedacht.

Al met al een zeer relativerend geluid, zeer lezenswaardig materiaal.

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed