Content Marketing & Buyer Journey

Het aankoopproces bij B2B Marketing verschilt veelal van B2C. Zo kan het langer duren voordat een beslissing wordt genomen. Dit heeft enerzijds met interne processen te maken qua besluitvorming (wie mag er een krabbel zetten?), zeker als er hoge bedragen van toepassing zijn. Daarnaast is er minder (niet: geen) impuls en emotie bij de aankoop in het spel. Maar we blijven nog altijd wel mensen die met mensen handelen en daar horen ook impulsiviteit en emoties bij.

De rol van een website kan ook verschillen. Is deze in B2C vaak het eindstation, in B2B is het vaak het overstapstation, van online (zoek- & vind-) gedrag naar offline contact (bijvoorbeeld: offerte aanvraag, showroom bezoek, afspraak voor kennismaking-/salesgesprek).

Natuurlijk komt in B2B ook Direct Sales voor. Bij het project voor Ziggo Zakelijk waar ik bij betrokken was (enkele jaren geleden), werd de website verbouwd, maar ging de verkoop van zakelijke abonnementen voor MKB-ers gewoon door.Tijdens de Buyer Journey zijn er verschillende fases te onderscheiden, elk met andere vormen van content marketing. In het artikel wordt dit uitgebreid toegelicht.

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.