Over B2B Branding – KPN & XS4ALL

KPN maakte vorige week bekend om te stoppen met de afzonderlijke merken XS4ALL, Telfort en Yes. Een opmerkelijke stap naar mijn mening, ondanks dat KPN eerder al Hi als apart jongerenmerk schrapte.


Ik snap de versimpeling, de gedachte die wordt gevoed vanuit Excel en tot kostenbesparingen kan leiden. Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt waar meerdere merken uiteindelijk in rook opgingen. Logisch als er geen toegevoegde waarde is, als er geen onderscheid is voor de klant en schaalgrootte inderdaad leidt tot effiency. Maar wat mij in het geval van KPN verbaast, is dat de merken die nu verdwijnen juist geen KPN merkuitstraling hebben. Telfort en vooral XS4ALL hebben een sterke plek in de markt met een duidelijk andere positionering. Een Volkswagen is immers ook geen Audi, Skoda of een SEAT.

Een aantal banen terug deed ik een opdracht bij XS4ALL. Ik was onder de indruk van de betrokkenheid van het personeel, de drive, de mentaliteit om de klant de best mogelijke service te bieden.

De reacties die het (beoogde?) verdwijnen van de merknaam oproept, zijn tekenend. Het kan mijn informatiebubbel zijn, maar het merendeel van de artikelen die ik lees over dit onderwerp, zijn kritisch. En ja, natuurlijk, het is nú een gespreksonderwerp (dus ook in deze nieuwsbrief) en volgende week staat er weer een ander onderwerp in de belangstelling van Online Nederland. Maar zou daar ook een online petitie voor worden opgestart?

Mis geen berichten. Schrijf je in voor Blinkz, wekelijks nieuws over B2B Marketing.