De overeenkomst tussen Hyves en Asterix

Heel Gallie? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen in de omringende legerplaatsen bepaald niet gemakkelijk…

Het feit dat MySpace in Nederland het verkoopkantoor sluit, was eind vorige week groot nieuws in nationaal social networking land. Bij de launch werd er gefilosofeerd over een succesvolle aanval op de nummer 1 positie van Hyves. Iets waar ik vraagtekens bij durfde te zetten, vanwege de sterke positie die Hyves inneemt in Nederland en het Multiple Social Networking Syndrome: waarom overstappen als er geen toegevoegde waarde is? Je kunt je kostbare tijd immers maar 1x besteden.

Ik was altijd erg benieuwd naar de doelstelling van MySpace, wereldwijd en lokaal. Het zijn geen domme mensen die daar achter zitten en de rolverdeling in Nederland was bekend vanaf de start. Mijn idee was dan ook altijd dat MySpace wereldwijd het grootste aantal gebruikers wilde hebben, zonder in alle landen de grootste te kunnen (willen?) zijn. De propositie van MySpace is immers vergelijkbaar met Facebook en Netlog: contact met internationale connecties, waarbij MySpace zich onderscheidde op het muziekvlak. Een positie die naar mijn mening sterk genoeg was om een deel van de taart mee te eten. Een afspraak om hierover eens bij te praten op de MySpace-burelen stond gepland maar werd recent begrijpelijkerwijs gecancelled.

Nu trekt men de troepen terug. Blijkbaar streeft MySpace dus niet naar ‘world domination’ en is er ergens in het wereldwijde MySpace-imperium een nederzetting die sterk genoeg is om wel op eigen kracht marktleider te blijven, genaamd Hyves. Ik vind het vergelijkbaar met Asterix, Obelix, Panoramix, Assurancetourix e.a. tegen de Romeinen 🙂 Ik blijf dat trouwens een briljante strip vinden. Het wordt nu interessant om te zien wat Facebook en Netlog gaan (kunnen?) ondernemen.

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed