Hyves en de rest, deel 2: Netlog

De Nederlandse markt voor persoonlijke profielpagina’s is aardig verdeeld. Hyves heeft meer dan 6,5 miljoen leden, krijgt er maandelijks nog eens 200.000 bij (bron: Marc de Vries, COO Hyves) en heeft het meeste bereik in Nederland van alle websites (bron: STIR). Een solide marktpositie. Mocht je hier als concurrerende partij verandering in willen brengen, dan ga je een uitdaging tegemoet. De laatste tijd komen er meer en meer potentiele kapers op de kust. In een artikelenreeks komen deze een voor een aan bod. In deel 1 werd iCampus besproken. In deel 2 is Netlog aan de beurt.

Netlog is in Nederland een runner-up (1,5 miljoen geregistreerden), maar is Europees gezien een van de grootste partijen met maar liefst 36 miljoen geregistreerde gebruikers. Het meest succesvolle Belgische internetbedrijf (60 man) groeit met 3000 gebruikers per uur. In het Canvas programma Ter Zake Ter Zake komen de mensen achter Netlog ruim aan bod.

In Belgie heeft men dezelfde status als Hyves in Nederland. Ook in Italie is Netlog de grootste, evenals bijvoorbeeld in Turkije (in 6 weken tijd na de start naar 3 miljoen gebruikers, hetgeen de Wall Street Journal tot dit artikel aanzette), Zwitserland, Oostenrijk, Slovenie en Roemenie. Uitbreiding wordt nu ook gezocht in het Midden-Oosten, met Arabische varianten van Netlog die recent live zijn gegaan. Door de Europese spreiding is Netlog een interessante partij voor internationale merken die slechts met 1 platform zaken willen doen. Voorbeelden daarvan zijn o.a.: Coca-Cola, Ben & Jerrys en Nokia. De Europese spreiding biedt ook een onderscheidend vermogen ten opzichte van pure lokale partijen. Wil je in contact blijven met iemand over de grens, dan ben je aangewezen op een internationaal netwerk zoals MySpace, Facebook of … Netlog. Internationaal georienteerd, maar wel met lokale content. Voorbeeld daarvan is de overeenkomst met Hans Teeuwen, wiens publicaties van www.hansteeuwen.tv ook te zien zijn op Netlog. Echter, dan wel met alle mogelijkheden en extra lagen van een dergelijk platform: reageren op video’s, embedden van video’s op eigen pagina’s, bevrienden met Hans danwel met andere fans, gastenboek etc.

De functionaliteiten van Netlog zijn standaard en verschillen niet zo veel van Hyves: foto’s plaatsen (maar dan wel onbeperkt), films, muziek, applicaties (denk bijvoorbeeld aan Last.fm widgets) zijn allen toe te voegen aan de persoonlijke pagina’s. Foto’s bepalen wel het uiterlijk van de homepage, die in een eerdere variant al eens door Ruben Timmerman onder de loupe is genomen. Er zijn vergevorderde plannen voor een Netvibes-achtige uitvoering van de homepage met drag en drop functionaliteiten.

Merken kunnen zich gratis profileren via brandpages, de Hyve-groepen van Hyves heten hier clans, krabbels zijn de bekende berichten in het gastenboek van een lid en shouts werkt hetzelfde als twitteren. Vriendenlog is het hart van Netlog, hier is precies te volgen wat er in je netwerk gebeurt en kan er ook direct gereageerd worden. Vrienden zijn te vinden via een Friendfinder. Een handig middel om infrequente gebruikers naar de site te loodsen is de desktop applicatie, die realtime updates verzorgd. Een voorbeeld voor partijen zoals Flametree en Ikki die hun notificaties niet buiten de eigen omgeving versturen,waardoor de interactie stokt.

Als ik Netlog beoordeel volgens het W3 Model, dan scoort Netlog beter dan iCampus uit deel 1.
# Wie ben ik? (is marktconform ingericht)
# Wie ken ik? (is heel laagdrempelig)
# Waar ben ik? (middels shouts in te voeren)
# Wat doe ik? (middels shouts in te voeren)

Wat betreft het Waarom heeft Netlog een goede propositie naar internationale partijen toe en in die regio’s waar men marktleider is, gelden dezelfde voordelen die Hyves in Nederland heeft. Ook het Wat (wordt er gedeeld met wie?) is goed verzorgd. Het fotoalbum is zelfs ongelimiteerd. Al met al zal Netlog Hyves niet van de Nederlandse troon stoten (hetgeen ook niet hun doel is), maar biedt het gebruikers een internationaal netwerk met lokale toepassingen en biedt het grote adverteerders een Europees online platform.

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed