Cursus: Succesvol Implementeren Online Community

De onstuimige groei die sociale netwerken zoals Hyves en LinkedIn doormaken, betekent dat organisaties steeds meer rekening moeten gaan houden met de kansen die een (eigen) community als platform biedt. Denk aan: adverteren, werving, communicatiemogelijkheden, binding met gebruikers.

Wat is de achterliggende verklaring voor de groei? Wat zijn de verwachtingen? Wat zijn ontwikkelingen in het buitenland? Hoe zet u een eigen netwerk op? En vooral: wat werkt wel, wat niet en waarom? De Marketingfacts Academy cursus succesvol implementeren van een online community wordt gegeven door de communityspecialisten Marco Derksen en Lode Broekman. Met gezamenlijk bijna 40 jaar hands-on ervaring in marketing, consultancy en e-commerce zijn zij in staat u te behoeden voor de aanwezige valkuilen. Zij spelen in op de legio mogelijkheden die een eigen netwerk uw organisatie kan bieden.

Aan de hand van diverse voorbeelden leert u begrijpen welke kansen sociale netwerken uw organisatie bieden. Deze eendaagse interactieve cursus is opgebouwd uit theorie en cases. Deze unieke cursus bestaat uit een dag en avondprogramma, waarbij de avond is gereserveerd voor een key-note spreker. Bovendien krijgt u verscheidene opdrachten waarbij u de theorieën op uw eigen situatie toepast en een eigen netwerk opzet. Door de kleinschalige opzet met 8 tot tien cursisten en 2 docenten is er veel ruimte voor discussie. Het diner is inclusief.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
1. Hoe ziet het huidige speelveld er uit? Wat zijn de trends en toekomstige ontwikkelingen?
De theorie: indeling van sociale netwerken aan de hand van het W3 model
2. De opzet van een eigen netwerk
Van Stranger tot Evangelist: hoe bouw je een online community?
3. Business modellen en diverse relevante cases

Voor wie is deze cursus geschikt?
Deze cursus is gericht op professionals die in hun dagelijkse praktijk te maken (gaan) hebben met sociale netwerken, als gebruiker of beheerder. U bent een manager die meer inzicht wil in de mogelijkheden van een eigen netwerk en/of u bent een online marketing specialist die een goed inzicht wil krijgen in alles wat er speelt rondom sociale netwerken.

Programma:
9:30: Ontvangst met koffie en thee
10:00: Opening
10:15: Speelveld (trends, ontwikkelingen)
10:45: Communities – W3 model
11:30: Koffie
11:45: Oefening 1: set-up community
12:30: Lunch
13:15: Van Stranger tot Evangelist
14:15: Oefening 2: tools gebruiken
15:00: Koffie
15:15: NL Cases, MF Case, biz models
16:15: Oefening 3
17:00: Presentaties
18:30: Diner
20:00: Keynote speaker
21:00: Afsluiting

Docenten
Marco Derksen (Marketingfacts):
Marco Derksen is zelfstandig adviseur interactieve marketing. Als adviseur helpt hij bedrijven en instellingen bij het ontwikkelen en implementeren van marketing-strategieen die passen bij het continue veranderende medialandschap. Naast traditionele marketinginstrumenten is de laatste jaren vooral ervaring opgedaan met nieuwe media zoals social networks, weblogs en RSS. Marco Derksen is oprichter en drijvende kracht van Marketingfacts, een van de meest populaire marketing weblogs van Nederland.

Lode Broekman (Broekman Marketing Advies)
Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte adviseur met meer dan 20 jaar relevante werkervaring in (online) marketing en communicatie. Kernwaarden: oog voor de beste oplossing voor de klant, resultaatgericht, collegiaal (teamspeler), stressbestendig, flexibel en zeer pragmatisch ingesteld. Hij heeft een voorliefde voor het vertalen van een concept naar de markt via interactieve marketing, campagnemanagement en CRM. Daarnaast houdt hij presentaties, schrijft hij op weblogs Marketingfacts en Propaganda, beschouwt hij zichzelf een overtuigde internetjunk, verzorgt hij cursussen (zoals Social Networks en heeft hij bovendien ruim ervaring als projectmanager.

Alle gegevens op een rij:

  • er zijn 8 plaatsen;
  • de kosten bedragen € 999 exclusief 19% BTW;
  • de cursus vindt plaats op dinsdag 16 december 2008;
  • de locatie is Marketingfacts hoofdkantoor Arnhem;
  • inschrijven voor deze cursus kan tot dinsdag 16 december 2008

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

Whitepaper over Viral Marketing

Patrick Filius, een oud Atos Consulting-collega met wie ik altijd prima kon opschieten, heeft recent een whitepaper gepubliceerd over Viral Marketing. Het document focust op ‘amplified Viral Marketing’ via games. Na een theoretische introductie, aangevuld met enkele cases, wordt een Viral Marketing Model besproken. Aan de hand van eigen onderzoek wordt bepaald welke elementen voorkomen in effectieve campagnes. Uiteraard ontbreken de 10 Quick Wins en een uitgebreide literatuurlijst niet. Dit lezenswaardige document is hier gratis te downloaden.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

De overeenkomst tussen Hyves en Asterix

Heel Gallie? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen in de omringende legerplaatsen bepaald niet gemakkelijk…

Het feit dat MySpace in Nederland het verkoopkantoor sluit, was eind vorige week groot nieuws in nationaal social networking land. Bij de launch werd er gefilosofeerd over een succesvolle aanval op de nummer 1 positie van Hyves. Iets waar ik vraagtekens bij durfde te zetten, vanwege de sterke positie die Hyves inneemt in Nederland en het Multiple Social Networking Syndrome: waarom overstappen als er geen toegevoegde waarde is? Je kunt je kostbare tijd immers maar 1x besteden.

Ik was altijd erg benieuwd naar de doelstelling van MySpace, wereldwijd en lokaal. Het zijn geen domme mensen die daar achter zitten en de rolverdeling in Nederland was bekend vanaf de start. Mijn idee was dan ook altijd dat MySpace wereldwijd het grootste aantal gebruikers wilde hebben, zonder in alle landen de grootste te kunnen (willen?) zijn. De propositie van MySpace is immers vergelijkbaar met Facebook en Netlog: contact met internationale connecties, waarbij MySpace zich onderscheidde op het muziekvlak. Een positie die naar mijn mening sterk genoeg was om een deel van de taart mee te eten. Een afspraak om hierover eens bij te praten op de MySpace-burelen stond gepland maar werd recent begrijpelijkerwijs gecancelled.

Nu trekt men de troepen terug. Blijkbaar streeft MySpace dus niet naar ‘world domination’ en is er ergens in het wereldwijde MySpace-imperium een nederzetting die sterk genoeg is om wel op eigen kracht marktleider te blijven, genaamd Hyves. Ik vind het vergelijkbaar met Asterix, Obelix, Panoramix, Assurancetourix e.a. tegen de Romeinen 🙂 Ik blijf dat trouwens een briljante strip vinden. Het wordt nu interessant om te zien wat Facebook en Netlog gaan (kunnen?) ondernemen.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed

Clubbyclub.com: besloten vriendenplatform voor echte vrienden

Vanaf 10 oktober is het nieuwe platform Clubbyclub online. Dit platform is, volgens het vandaag ontvangen persbericht:

“een reactie op bestaande netwerksites als Hyves en Facebook.”

Clubbyclub biedt een besloten platform voor zelf te beheren vriendengroepen als schoolvrienden, studentenclubs en sportteams zonder dat er een sociaal netwerk omheen hangt. Ik hanteer zelf graag de stelling dat er in Nederland op profielnetwerken alleen nog ruimte is voor echte nichenetwerken, tenzij een algemeen profielennetwerk iets onderscheidends biedt. Een afgesloten community is in ieder geval onderscheidend t.o.v. de bestaande aanbieders. Of het genoeg is om als alternatief voor Hyves en Facebook te gaan gelden, zal de tijd leren.

Het persbericht verhaalt verder:

“Clubbyclub speelt in op de situatie dat steeds meer bedrijven sollicitanten screenen op netwerksites. Foto’s van een dronken bui op een online netwerkpagina kan je een baan kosten. Aangezien Clubbyclub is ingericht op besloten vriendengroepen is het niet mogelijk om te zoeken op individuele personen of groepen. Daarnaast kunnen alleen leden van de betreffende vriendengroep inloggen met een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Door deze maatregelen wordt de privacy van gebruikers gewaarborgd.”

Je begint niet met een eigen profiel aan te maken, maar met een club. Pas daarna worden je persoonlijke gegevens gevraagd, in een redelijk beperkt profiel. Vervolgens kun je je clubgenoten uitnodigen, fotos uploaden, youtube videos delen en berichten plaatsen.

De nieuwe site is vooral bedoeld voor vermaak met de zekerheid dat er niemand ongevraagd kan meekijken. Het delen van persoonlijke foto’s, video’s en berichten doe je dus alleen met echte vrienden. Clubbyclub is dan ook niet bedoeld om nieuwe vrienden te maken, maar om bestaande vriendenclubs een overzichtelijke en betrouwbare plek op het internet te geven. Nepvrienden kunnen dan ook niet aankloppen.

Het gemeenschappelijke element is in dit geval een afgesloten platform met besloten groepen, gevuld mensen uit je eigen, directe omgeving. Communicatie is een heel belangrijk onderdeel van profielnetwerken en dan verrassenderwijs nog voornamelijk met mensen die je al kent. Daar wordt dus wel aan voldaan. Eerste indruk qua verdienmodel: Google ads (redelijk prominent op een derde deel van elke pagina na de homepage) en aanbiedingen van derden via e-mail (“aanbiedingen van partners met kortingen & leuke prijzen”).

Als ik Clubbyclub langs de meetlat van het W3 model houd, dan concludeer ik:
1. Wie?: is minder dan marktconform ingevuld. Profielinfo is beperkt, koppeling met andere adresboeken (wie ken ik?) is wel te maken, kennis en activiteit (Wat weet ik, wat doe ik en waar ga ik naar toe) is niet te koppelen.
2. Waarom?: is afhankelijk van het antwoord op de vraag “hoe groot is de behoefte voor een dergelijk besloten communicatieplatform naast bestaande middelen?”. Hier ben ik zelf wat sceptisch over, maar laat mij graag verrassen in de praktijk. De drie elementen waar Erwin Blom aan refereert bij succesvolle communities (nut voor: individu, vrienden en voor de hele community) worden slechts ten dele ingevuld.
3. Wat? (wordt er gedeeld en hoe?): is vrijwel marktconform ingevuld: standaardcontent (foto’s, video, berichten) kan gedeeld worden (maar niet uit andere foto- of blogdiensten: minpunt) maar niet buiten het netwerk (geen RSS).

Clubbyclub is duidelijk geen Hyves-kloon. Het succes is afhankelijk van de behoefte aan besloten netwerken naast bestaande middelen, wetende dat communityleden gemiddeld slechts actief deelnemen in maximaal 3 netwerken.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed