Boeken op de virtuele plank

medium_longtail.jpgTsja, kerstdagen komen eraan, de hooggewaardeerde klant kan een paar dagen zonder mij dus komende week is echt de laatste werkweek van dit jaar. En net zoals anderen neem ik mij voor wat boeken te lezen. Op het programma staan “The Long Tail” van Chris Anderson (niet echt hip meer na de hype) en “Google, het geheim achter het mediasucces“.

Als ik dat gehad heb/2007 begonnen is/de klant weer bediend wordt, dan begint het spel weer tussen Beschikbare tijd en Verlanglijst.

Nog andere suggesties? Ik hoor ze graag in de comments!

Collega weblogt over eBusiness 2.0

Mijn Atos Consulting collega Gijsbert van der Sleen is eind november ook aan het bloggen geslagen. Op The E-Future (organizing for eBusiness 2.0 … ) richt hij zich voornamelijk op eBusiness 2.0. In zijn eigen woorden:

“Nu Web 2.0 zich aandient en de meeste organisaties hun leergeld hebben betaald op internet gebied, komt de vraag steeds meer op hoe organisaties het best ingericht kunnen zijn om hun ebusiness initiatieven te ondersteunen. Kortom, tijd voor eBusiness 2.0.”

Gijsbert, succes!

Bevindingen over leden van een social network (US)

medium_attentionreport.jpgAttention Company heeft een presentatie gepubliceerd (340kb, pdf) waarin een beschrijving te vinden is van wat leden van een social network aan informatie publiceren, zowel over zichzelf, als over organisaties waarmee zij te maken hebben. De belangrijkste bevindingen over de mensen ‘Out There’:

  • ‘Roem’ is belangrijk voor hen
  • Men is best bereid gevoelige informatie te delen
  • Vinden het ok om kritisch te zijn over anderen op het web
  • Vinden dat organisaties ‘open’ moeten communiceren

Verder zijn het volgens dit onderzoek meer dan gemiddeld innovatieve, communicatieve en flexibele mensen.

Bericht op Marketingfacts, bron

Overzicht Social Bookmarking sites

medium_social_bookmarking.jpgSocial Bookmarking, websites opslaan met persoonlijke toevoegingen (tags) en die vervolgens delen, is een veelgebruikte Web 2.0 toepassing. Robin Good heeft een uitgebreid overzicht samengesteld, hetgeen hijzelf ‘a mini-guide to social bookmarking’ noemt: Social Bookmarking Services And Tools: The Wisdom Of Crowds That Organizes The Web.
Aan bod komen de voor- en nadelen van: del.icio.us, Stumble Upon, Blue Dot, Ma.gnolia, Digg, Simpy, BlogMarks, Reddit, Furl, BlinkList, Spurl, de.lirio.us, Linkroll, Shadows & Yahoo-MyWeb. Een goed Nederlands voorbeeld op het gebied van social bookmarking (wat begrijpelijkerwijs niet in het overzicht van Robin Good staat) is watvindenwijover.nl.

Bericht op Marketingfacts

Nr.76 (!) van de 100: update

medium_MF_logo.2.jpgOp Marketingfacts is een overzicht te vinden van de beste marketing & communicatie blogs van Nederland, verzameld in een heuze Top 100.
“De lijst wordt maandelijks samengesteld op basis van de Google Pagerank, de stemmen van Marketingfacts-leden en de waardering van de initiatiefnemers van de lijst. Hierbij wordt een transparante weging gehanteerd.”

Propaganda is nu te vinden op plaats 90 76, ruimte voor verbetering zal ik maar zeggen. Goed om te zien dat Blinkz!, het weblog dat ik startte bij Paul Postma Marketing Consultancy en dat na mijn vertrek enthousiast werd overgenomen door Arjan Haring, Bram van Essen en Hugo Koopmans, op een respectabele 32e 20e plaats staat. Zij krijgen één van mijn stemmen, evenals Frankwatching, Mediaonderzoek.nl en Brickmeetsbyte. Marketingfacts is als samensteller zelf uitgesloten van deelname (evenals Upstream), waardoor het overzicht in mijn optiek twee toptien-weblogs mist.

Een marketeer in China

medium_ongekr_koningin_chin_a120.jpgTijdens mijn dienstverband bij PPMC was Remco Hofman een goede collega van mij. We hadden zakelijk een vergelijkbare achtergrond (veel marketingwerk voor banken en verzekeringsmaatschappijen gedaan), hielden van allebei van een pragmatische aanpak en hadden daarnaast ook prive veel dezelfde interesses (hardlopen/wielrennen, voetbal en reizen, voornamelijk Azie).
Twee jaar geleden had hij het wel gehad hier en ging het avontuur tegemoet. Dag baan, dag huis, ik word leraar Engels in China. Briljante actie, eerlijk gezegd. Van tijd tot tijd deelde hij zijn belevenissen via de mail, wat altijd zeer vermakelijke stukjes proza waren. Nu is het zelfs zo ver dat zijn werk in boekvorm is uitgegeven: “De ongekroonde koningin van China” (Uitgeverij Pepijn, isbn 9080757489), met als ondertitel: Belevenissen van een Nederlandse leraar in China.

Uit enkele recencies;
In 2004 gaf Remco Hofman (Waskemeer,1963) zijn baan als marketeer op en sloeg een heel andere, onbekende weg in als leraar Engels op het Chinese platteland. In De ongekroonde koningin van China beschrijft hij zijn belevenissen in 23 korte verhalen. Hij woont, werkt, fietst en leeft tussen de Chinezen.

In zijn eigen nuchtere Friese stijl geeft hij op droge, komische wijze een inkijkje in de wereld van Chinese studenten, onderwijs, vrouwen, uitgaan en relaties. Hofman laat in dit boek zien hoe je een eigenzinnige Hollander kunt blijven en je tegelijkertijd kunt laten meevoeren op de stroom van Chinese gastvrijheid en gewoonten. Hij is een fervent fietser en wandelaar en dit brengt hem op plaatsen en in situaties waar(in) toeristen maar zelden (terecht) komen.

Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over het andere China. Het China ver weg van Beijing en Shanghai.

De mix van schrijfstijl en gebeurtenissen maakt dat je het boek met een lach doorleest. Aanrader!

De perfecte website?

Rackspace UK, een Britse hosting provider, heeft een formule opgesteld waarmee websites beoordeeld kunnen worden hoe dicht zij ‘de perfecte website’ benaderen. Kernwoorden: snel en simpel. De formule is als volgt;
Pwebsite = { ((14.14* EaseNav) + (13.56*Speed) + (13.11*CleanDes) + (10.89*Func) + (10.89*Up)) – ((12.63*Pops) + (10.32*Ads) +(5.21*MultiM)) } / 6.26.

Simpel toch? De verklaring van de variabelen:
Pwebsite = Score van de website
EaseNav = Navigatiegemak
Speed = Snelheid waarmee pagina’s worden geladen
CleanDes = Eenvoud van design
Func = Wordt aangekondigde functionaliteit ook werkelijk waar gemaakt?
Up = Site is altijd ‘live’
En:
Pops = Wel/geen pop-ups
Ads = Wel/geen advertenties
MultiM = Wel/geen Flash en andere multimedia

Bij websites waar ‘veiligheid’ een item is (online retailers, banken etc.), wordt dit ook in de formule meegewogen met een waarde van 9.77. Het totaal moet dan door 7.24 worden gedeeld (i.p.v. 6.26) om de maximumscore van 100 te kunnen bereiken.

Je kunt zelf via een online calculator een berekening maken hoe jouw (of willkeurig elke) website scoort volgens deze formule. Enige objectiviteit en zelfkritiek komt daar wel bij van pas, aangezien je zelf de waardes toekent op de eerder benoemde onderdelen van de formule.

Het Facebook businessmodel

medium_facebook.2.jpgOp Startup Review is een interessante casestudy te vinden over de achtergronden van het succes van Facebook (nr.2 community achter MySpace). Rode draad in het verhaal: de combinatie van online diensten die aansluiten op offline behoeftes.

Het succes van CyWorld

medium_cy_logo.jpgOp Communities Dominates Brands geeft Benjamin Joffe, auteur van ‘Inside Cyworld’, zijn visie op het succes van Cyworld, de Zuid-Koreaanse online community, tegenhanger van MySpace, Facebook en Hyves. En dat het een succes is, blijkt niet alleen uit het aantal gebruikers (18 miljoen op 48 miljoen inwoners), maar vooral uit de opbrengsten van 76 miljoen euro in 2005 (want daar gaat het uiteindelijk toch om).

Het succes begint bij de visie van de oprichter, die in 1999 afstudeert op het onderwerp ’trust based information sharing’. Voeg daarbij externe factoren die flink meewerken: de opmars van digitale fotografie plus de hoge penetratie van breedband. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog lang niet, er moet wel iets onderscheidend zijn. In het artikel wordt de switch van massa- naar microcommunicatie genoemd, als een goed voorbeeld van Cyworld om naadloos aan te sluiten bij wat de buitenwereld zoekt. De mogeljkheid om de eigen homepages (minihompy) volledig zelf in te richten (inclusief muziek naar keuze) waarin men verder gaat dan welke concurrent dan ook, vormt een belangrijk onderscheid. Ook is er goed gekeken naar gemaakte fouten door concurrenten. Andere onderscheidende factor: registreren kan alleen onder de eigen naam in combinatie met een identiteitsnummer, wat fraude tegengaat en digitale eerlijkheid bevordert, iets anders dan het MySpace probleem met privacy.

In de lezenswaardige posting worden nog twee interessante bronnen aangehaald;
Het Inside Cyworld blog (diverse actuele berichten over CyWorld) en een groot gedeelte van het uitgevoerde onderzoek (pdf, 2,16 Mb).