Social networks: het kanook wel eens misgaan

Tussen alle hosanna verhalen over social networks door, is het ook wel eens goed aandacht te geven aan een misser. Facebook, de nummer 2 in Amerika (9,3 miljoen gebruikers) achter MySpace, was tot voor kort een ‘gesloten’ community. Lid worden kon slechts met een .edu emailadres. Dit wordt nu veranderd, inschrijving is open voor niet-studenten. Dit betekent meer gebruikers, maar ook commentaar. Het onderscheidend vermogen van Facebook ten opzichte van MySpace en Friendster is nu verdwenen, hetgeen wel eens een foute beslissing zou kunnen zijn.

Maar daarnaast is er vorige week nog veel meer ophef ontstaan over recent toegevoegde nieuwe functionaliteiten, waaruit maar weer eens blijkt dat niet de techniek maar de gebruiker bepalend moet zijn bij het bepalen van ‘wat is wenselijk?’. Vorige week dinsdag werden twee nieuwe diensten geïntroduceerd: News Feed en Mini-Feed. Gebruikers kregen automatisch bericht van alle activiteiten van andere gebruikers in hun netwerk, zoals geplaatste berichten, foto’s, nieuw toegevoegde connecties etc. Informatie die overigens al beschikbaar was via een aantal clicks, maar die nu gepushed (lees: ongewenst) ter beschikking kwam.

Gebruikers kwamen massaal in opstand, de service werd omschreven als ‘stalking’. Zo verzamelden zich binnen enkele dagen zo’n 500.000 Facebook gebruikers zich in een anti-Newsfeed groep, mede doordat iedereen nu kon zien dat leden van het netwerk zich aanmelden bij anti-Newsfeed nieuwsgroepen. Dit alles leidde afgelopen vrijdag tot een aanpassing in de functionaliteit, waarbij de gebruiker zelf kan bepalen wat er aan info wordt verspreid en of de gebruiker prijs stelt op de informatie uit zijn netwerk. Bovendien plaatste de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, een uitgebreide verontschuldiging:

“We really messed this one up. When we launched News Feed and Mini-Feed we were trying to provide you with a stream of information about your social world. Instead, we did a bad job of explaining what the new features were and an even worse job of giving you control of them. I’d like to try to correct those errors now.”

Hiermee toont Facebook in ieder geval aan te luisteren naar de gebruiker en wordt meer negatieve publiciteit voorkomen.

Post op Marketingfacts

Running and promoting a slowly developing online community

1. Latest posts displayed at the pages throughout the website
2. Hire 1-2 moderators from the members – some members are very active with the photo contests, but not with the forum. Design a moderator manual.
3. Benchmark top communities for features mine is missing. It should be either your industry leaders or the ones focused on providing help to forum owners.
4. Install some important missing mods (there are literally hundreds of phpBB mods, but I have made a list of some urgently required): similar threads; refer a friend; community newsletter; user started threads. That’s it for the moment. I have some mods installed by this time – attachment mod and a few others.
5. Get it listed in the forum directories
6. Re-think forum concept and add new sub-forums
7. Use more types of content for the forum: downloads, reviews, tutorials, news, images, surveys, polls, articles, interviews
8. Bring website content to the forum
9. ‘New here’ sticky to help new members
10. Contests (Amazon gift certificates as prizes)
11. Recognize top posters: top posters list, member of the month
12. Active e-mail communication with the active forum members – ideas, feedback, etc
13. Forum ranking system

MySpace nu ook offline actief

medium_darfurewestad.gifHet is al eerder besproken, ‘het succes van online communities ligt offline‘. Want je wilt naast je ‘digitale’ vrienden ook wel eens live kennis maken met de persoon achter de avatar. MySpace gaat dit nu serieus toepassen en doet meteen goede zaken: 1) door er ook nog eens een goed doel bij te betrekken en 2) goed aan te sluiten bij één van de ‘grootste gemene delers van de community’: muziek.

Op 21 oktober a.s. wordt er in 19 Amerikaanse steden plus Toronto ‘Rock for Darfur’ gehouden, popconcerten georganiseerd door MySpace, waarvan een gedeelte van de ticketopbrengsten naar Oxfam gaan en gebruikt gaan worden in Darfur. Ook zal de eigenaar van MySpace, News Corp, andere media uit hun portfolio in gaan zetten om een en ander te ondersteunen qua promotie. Na alle negatieve publiciteit rondom MySpace (privacyproblemen, performance) letterlijk en figuurlijk een ander geluid.

Marketingfacts post

Communities 2.0

Naar dit soort artikelen mag ik graag verwijzen: Community 2.0 door Ellyssa Kroski. Waarom? Nou, het biedt een goed overzicht van de ontwikkelingen naar de groei van online communities toe.

“Online community has evolved well beyond the message board and the listserv and is hastily becoming an integral part of our everyday lives. We are seeing a natural progression which began with the original static content delivery site. We moved onward to the interactive website which allowed communication between the site and the individual in a limited fashion through tools such as message boards. And we have arrived at the community site which fosters group interactivity.”

Verder een goed algemeen stuk over verschillende soorten communities en hun doelen. Ze sluit af met o.a.
“It’s more than Just Tools…
Community 2.0 is about more than just tools. It’s about empowering the user. It is a time to embrace the amateur alongside the professional, because the consumer is now also the creator. Community 2.0 is about designing for interoperability and providing content for intermixability. Today’s users are combining many content types including text, music, video, etc. to create new resources. Successful community builders know that they can attract users by providing raw materials for such creative activity.”

Last but not least: een uitgebreide referentielijst. Kortom: aanrader!

Joga.com: Google & Nike in 1 team

Google heeft sinds begin 2004 haar eigen online community: orkut. Waar Facebook en vooral MySpace gigantische groeicijfers lieten zien, bleef orkut (vernoemd naar de bedenker Orkut Buyukkokten) kwakkelen. En leverde zo het bewijs dat lang niet alles wat Google doet, meteen een succes is. De enige regio waar orkut ‘marktleider’ is geworden, is Brazilië. In maart 2006 waren 72,72% van de orkutleden afkomstig uit Brazilië, gevolgd door 10,92% uit de VS.

Is die brede Braziliaanse voetballiefhebbende achterban soms de reden dat er samen met Nike een ‘online community’ rondom voetbal is gestart? Joga.com is sinds eind maart live. In hun eigen woorden:
“Joga is een online community gemaakt door Google en Nike voor fans van de populairste sport ter wereld: voetbal. Met Joga leer je andere fans kennen, kun je competities en clubs beginnen, contact krijgen met spelers van Nike en kun je videoclips en foto’s bekijken (je kunt zelfs je eigen uploaden). Je kunt bestaande vriendschappen aanhalen en nieuwe beginnen, lid worden van allerlei professionele spelers- en voetbalcommunity’s. Je kunt zelfs je eigen community beginnen om over voetbal te praten, tips uit te wisselen over de mooiste technieken, om verschillende stadions te bekijken en om je volgende wedstrijd te plannen.

Maar boven alles gaat Joga over “Joga Bonito”, Portugees voor “speel op je best”. Ben je klaar om op weg te gaan naar een gelukkig voetballeven? Word lid en laat de wereld zien wat op je best spelen voor jou betekent.”

Er zijn tot nu toe 59 communities aangemaakt in Nederland op ‘meer dan 1000 leden in Nederland’, waar ik er dus één van ben. De officiële Nike Football community (wereldwijd) kent iets meer dan 1000 leden. Ik heb de indruk dat het nog echt los moet komen, maar met het WK in het vooruitzicht en multimediale ondersteuning zou het toch wel eens ‘geen tweede orkut’ voor Google kunnen worden. De site is voorzien van diverse ‘social network-features’: foto’s en video’s uploaden, communities starten rondom spelers, teams (Oranje) of stadions (bijvoorbeeld Old Trafford), je favoriete team samenstellen (standaardkeuze uit flink wat Nike spelers), persoonlijke wallpapers (ook Nike spelers) en een beperkt weblog (dagboek in het Nederlands). Fles is half vol (mooi dat het er allemaal in zit), fles is half leeg (het is het allemaal net niet).

Blijft interessant om te volgen hoe twee wereldmerken gezamenlijk proberen wereldwijd een community op de rit te krijgen (top down, dus risicovol) rondom de belangrijkste bijzaak.

The new Web: social

Via Lorcan Demsey’s Weblog vond ik een interessante presentatie (pdf, 5,1mb) van Luke Wroblewski, Principal Designer, Yahoo! Inc. In zijn verhaal bestaat hij aandacht aan de diverse soorten communities, de ‘ups & downs’, best practices en geeft hij een mooie grafische weergave van de Flickr-ecologie.

Over Yahoo, Flickr en communities

Bradley Horowitz van Yahoo!s Technology Development Group is ook gaan bloggen. Hij begint met een goed verhaal over het ontstaan van communities en gebruikt voorbeelden van de recente Yahoo overnames en Yahoo Groups.

In zijn eigen woorden:
“As Yahoo! has been gobbling up many social media sites over the past year (Flickr, upcoming, del.icio.us) I often get asked about how (or whether) we believe these communities will scale.”
Hij beschrijft verder de pyramide-opbouw (creators, synthesizers en consumers /lurkers) en houdt een lofzang op het gebruiksgemak van Flickr.

Wordt dit de Nederlandse Digg: watvindenwijover.nl?

In een recente discussie op Marketingfacts over het Digg effect werd er al gesuggereerd dat er een Nederlandse variant van deze social bookmarking zou moeten komen. In het commentaar werd toen al verwezen naar www.watvindenwijover.nl, waarvan ik één van de initiatiefnemers (René Jansen) goed ken. De site is sinds kort live (26 januari, in beta). Het doel:
Wat Vinden Wij Over is een gratis dienst voor jezelf om heel makkelijk interessante of opvallende webpagina’s te bewaren. Op deze manier heb je altijd, overal je favoriete sites bij de hand.

Het nieuwe is dat je deze sites van je eigen aantekeningen kunt voorzien. Stel je bent een vakantie aan het voorbereiden, dan kun je sites over bezienswaardigheden bewaren en erbij schrijven wat je er allemaal wilt of kunt doen.

Je kunt trefwoorden (“tags”) gebruiken om de sites te ordenen en makkelijk terug te vinden. Geef bijvoorbeeld al je sites voor de vakantie naar Corsica als trefwoord “vakantie” en “corsica”.

Je kunt je favoriete sites en trefwoorden vervolgens gaan delen met anderen. En het leuke is, als iedereen dat doet, ontstaat een geheel nieuwe surfervaring, die wel “social browsing” of “sociaal zoeken” wordt genoemd. Wat Vinden Wij Over zal je op basis van de trefwoorden die jij veel gebruikt advies geven over sites. Sites die jij waarschijnlijk ook interessant vindt. Of je gaat zelf op zoek naar sites die anderen interessant vonden. En je kan makkelijk met mensen in contact komen die veel over zo’n onderwerp weten. Want er zijn vast mensen die tips over een vakantie naar Corsica hebben!

Ik ga ermee aan de slag (overigens naast del.icio.us) en wens de initiatiefnemers veel succes hiermee!

Bouwstenen van een community

Ook Marketingfan.com publiceert een lezenswaardig artikel over Building Online Communities, wat zijn de bouwstenen van succesvolle online communities. Blijkbaar is het nodig de stelling dat community-leden overwegend ‘nerds’ zijn, of ‘people who can’t make it in the real world’ regelmatig tegen te spreken.

Er wordt verder aandacht besteed aan:

Controle

Het ‘Waarom’ van de deelnemers.
“Contrary to what many believe, introverts and nerds don’t often get involved in an online community successfully; even in a forum like this, many lack the social skills or the desire to participate. Most people in online communities are seeking out other people.”

Succesfactoren
“The best online communities are attached to other services”
“It must fulfill its stated purpose”
“It must be a welcoming and nurturing environment”

Ontwikkeling
The best online communities are developed over time; therefore, time is the most critical component of your fledgling community.

Onderhoud
Ultimately, great online communities sometimes spill over into real life. Group members meet one another and have social gatherings.

Eigendom
In the end, the best online community no longer belongs to the person who started it, but rather belongs to the members of it.

Vooral de laatste conclusie is een doordenkertje en lijkt haast niet van toepassing te kunnen zijn op de commerciële ‘smoelenboeken’ zoals MySpace.com, maar eerder op de communities die zich vormen rondom hobbyisten met een gezamenlijke interesse.