Running and promoting a slowly developing online community

1. Latest posts displayed at the pages throughout the website
2. Hire 1-2 moderators from the members – some members are very active with the photo contests, but not with the forum. Design a moderator manual.
3. Benchmark top communities for features mine is missing. It should be either your industry leaders or the ones focused on providing help to forum owners.
4. Install some important missing mods (there are literally hundreds of phpBB mods, but I have made a list of some urgently required): similar threads; refer a friend; community newsletter; user started threads. That’s it for the moment. I have some mods installed by this time – attachment mod and a few others.
5. Get it listed in the forum directories
6. Re-think forum concept and add new sub-forums
7. Use more types of content for the forum: downloads, reviews, tutorials, news, images, surveys, polls, articles, interviews
8. Bring website content to the forum
9. ‘New here’ sticky to help new members
10. Contests (Amazon gift certificates as prizes)
11. Recognize top posters: top posters list, member of the month
12. Active e-mail communication with the active forum members – ideas, feedback, etc
13. Forum ranking system

MySpace nu ook offline actief

Het is al eerder besproken, ‘het succes van online communities ligt offline‘. Want je wilt naast je ‘digitale’ vrienden ook wel eens live kennis maken met de persoon achter de avatar. MySpace gaat dit nu serieus toepassen en doet meteen goede zaken: 1) door er ook nog eens een goed doel bij te betrekken en 2) goed aan te sluiten bij één van de ‘grootste gemene delers van de community’: muziek.

Op 21 oktober a.s. wordt er in 19 Amerikaanse steden plus Toronto ‘Rock for Darfur’ gehouden, popconcerten georganiseerd door MySpace, waarvan een gedeelte van de ticketopbrengsten naar Oxfam gaan en gebruikt gaan worden in Darfur. Ook zal de eigenaar van MySpace, News Corp, andere media uit hun portfolio in gaan zetten om een en ander te ondersteunen qua promotie. Na alle negatieve publiciteit rondom MySpace (privacyproblemen, performance) letterlijk en figuurlijk een ander geluid.

Marketingfacts post

Communities 2.0

Naar dit soort artikelen mag ik graag verwijzen: Community 2.0 door Ellyssa Kroski. Waarom? Nou, het biedt een goed overzicht van de ontwikkelingen naar de groei van online communities toe.

“Online community has evolved well beyond the message board and the listserv and is hastily becoming an integral part of our everyday lives. We are seeing a natural progression which began with the original static content delivery site. We moved onward to the interactive website which allowed communication between the site and the individual in a limited fashion through tools such as message boards. And we have arrived at the community site which fosters group interactivity.”

Verder een goed algemeen stuk over verschillende soorten communities en hun doelen. Ze sluit af met o.a.
“It’s more than Just Tools…
Community 2.0 is about more than just tools. It’s about empowering the user. It is a time to embrace the amateur alongside the professional, because the consumer is now also the creator. Community 2.0 is about designing for interoperability and providing content for intermixability. Today’s users are combining many content types including text, music, video, etc. to create new resources. Successful community builders know that they can attract users by providing raw materials for such creative activity.”

Last but not least: een uitgebreide referentielijst. Kortom: aanrader!

Joga.com: Google & Nike in 1 team

Google heeft sinds begin 2004 haar eigen online community: orkut. Waar Facebook en vooral MySpace gigantische groeicijfers lieten zien, bleef orkut (vernoemd naar de bedenker Orkut Buyukkokten) kwakkelen. En leverde zo het bewijs dat lang niet alles wat Google doet, meteen een succes is. De enige regio waar orkut ‘marktleider’ is geworden, is Brazilië. In maart 2006 waren 72,72% van de orkutleden afkomstig uit Brazilië, gevolgd door 10,92% uit de VS.

Is die brede Braziliaanse voetballiefhebbende achterban soms de reden dat er samen met Nike een ‘online community’ rondom voetbal is gestart? Joga.com is sinds eind maart live. In hun eigen woorden:
“Joga is een online community gemaakt door Google en Nike voor fans van de populairste sport ter wereld: voetbal. Met Joga leer je andere fans kennen, kun je competities en clubs beginnen, contact krijgen met spelers van Nike en kun je videoclips en foto’s bekijken (je kunt zelfs je eigen uploaden). Je kunt bestaande vriendschappen aanhalen en nieuwe beginnen, lid worden van allerlei professionele spelers- en voetbalcommunity’s. Je kunt zelfs je eigen community beginnen om over voetbal te praten, tips uit te wisselen over de mooiste technieken, om verschillende stadions te bekijken en om je volgende wedstrijd te plannen.

Maar boven alles gaat Joga over “Joga Bonito”, Portugees voor “speel op je best”. Ben je klaar om op weg te gaan naar een gelukkig voetballeven? Word lid en laat de wereld zien wat op je best spelen voor jou betekent.”

Er zijn tot nu toe 59 communities aangemaakt in Nederland op ‘meer dan 1000 leden in Nederland’, waar ik er dus één van ben. De officiële Nike Football community (wereldwijd) kent iets meer dan 1000 leden. Ik heb de indruk dat het nog echt los moet komen, maar met het WK in het vooruitzicht en multimediale ondersteuning zou het toch wel eens ‘geen tweede orkut’ voor Google kunnen worden. De site is voorzien van diverse ‘social network-features’: foto’s en video’s uploaden, communities starten rondom spelers, teams (Oranje) of stadions (bijvoorbeeld Old Trafford), je favoriete team samenstellen (standaardkeuze uit flink wat Nike spelers), persoonlijke wallpapers (ook Nike spelers) en een beperkt weblog (dagboek in het Nederlands). Fles is half vol (mooi dat het er allemaal in zit), fles is half leeg (het is het allemaal net niet).

Blijft interessant om te volgen hoe twee wereldmerken gezamenlijk proberen wereldwijd een community op de rit te krijgen (top down, dus risicovol) rondom de belangrijkste bijzaak.

The new Web: social

Via Lorcan Demsey’s Weblog vond ik een interessante presentatie (pdf, 5,1mb) van Luke Wroblewski, Principal Designer, Yahoo! Inc. In zijn verhaal bestaat hij aandacht aan de diverse soorten communities, de ‘ups & downs’, best practices en geeft hij een mooie grafische weergave van de Flickr-ecologie.

Over Yahoo, Flickr en communities

Bradley Horowitz van Yahoo!s Technology Development Group is ook gaan bloggen. Hij begint met een goed verhaal over het ontstaan van communities en gebruikt voorbeelden van de recente Yahoo overnames en Yahoo Groups.

In zijn eigen woorden:
“As Yahoo! has been gobbling up many social media sites over the past year (Flickr, upcoming, del.icio.us) I often get asked about how (or whether) we believe these communities will scale.”
Hij beschrijft verder de pyramide-opbouw (creators, synthesizers en consumers /lurkers) en houdt een lofzang op het gebruiksgemak van Flickr.

Wordt dit de Nederlandse Digg: watvindenwijover.nl?

In een recente discussie op Marketingfacts over het Digg effect werd er al gesuggereerd dat er een Nederlandse variant van deze social bookmarking zou moeten komen. In het commentaar werd toen al verwezen naar www.watvindenwijover.nl, waarvan ik één van de initiatiefnemers (René Jansen) goed ken. De site is sinds kort live (26 januari, in beta). Het doel:
Wat Vinden Wij Over is een gratis dienst voor jezelf om heel makkelijk interessante of opvallende webpagina’s te bewaren. Op deze manier heb je altijd, overal je favoriete sites bij de hand.

Het nieuwe is dat je deze sites van je eigen aantekeningen kunt voorzien. Stel je bent een vakantie aan het voorbereiden, dan kun je sites over bezienswaardigheden bewaren en erbij schrijven wat je er allemaal wilt of kunt doen.

Je kunt trefwoorden (“tags”) gebruiken om de sites te ordenen en makkelijk terug te vinden. Geef bijvoorbeeld al je sites voor de vakantie naar Corsica als trefwoord “vakantie” en “corsica”.

Je kunt je favoriete sites en trefwoorden vervolgens gaan delen met anderen. En het leuke is, als iedereen dat doet, ontstaat een geheel nieuwe surfervaring, die wel “social browsing” of “sociaal zoeken” wordt genoemd. Wat Vinden Wij Over zal je op basis van de trefwoorden die jij veel gebruikt advies geven over sites. Sites die jij waarschijnlijk ook interessant vindt. Of je gaat zelf op zoek naar sites die anderen interessant vonden. En je kan makkelijk met mensen in contact komen die veel over zo’n onderwerp weten. Want er zijn vast mensen die tips over een vakantie naar Corsica hebben!

Ik ga ermee aan de slag (overigens naast del.icio.us) en wens de initiatiefnemers veel succes hiermee!

Bouwstenen van een community

Ook Marketingfan.com publiceert een lezenswaardig artikel over Building Online Communities, wat zijn de bouwstenen van succesvolle online communities. Blijkbaar is het nodig de stelling dat community-leden overwegend ‘nerds’ zijn, of ‘people who can’t make it in the real world’ regelmatig tegen te spreken.

Er wordt verder aandacht besteed aan:

Controle

Het ‘Waarom’ van de deelnemers.
“Contrary to what many believe, introverts and nerds don’t often get involved in an online community successfully; even in a forum like this, many lack the social skills or the desire to participate. Most people in online communities are seeking out other people.”

Succesfactoren
“The best online communities are attached to other services”
“It must fulfill its stated purpose”
“It must be a welcoming and nurturing environment”

Ontwikkeling
The best online communities are developed over time; therefore, time is the most critical component of your fledgling community.

Onderhoud
Ultimately, great online communities sometimes spill over into real life. Group members meet one another and have social gatherings.

Eigendom
In the end, the best online community no longer belongs to the person who started it, but rather belongs to the members of it.

Vooral de laatste conclusie is een doordenkertje en lijkt haast niet van toepassing te kunnen zijn op de commerciële ‘smoelenboeken’ zoals MySpace.com, maar eerder op de communities die zich vormen rondom hobbyisten met een gezamenlijke interesse.

Pew Internet onderzoek: The Strength of Internet Ties

Pew Internet & American Life heeft een onderzoek, (http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Internet_ties.pdf), gepubliceerd: The Strength of Internet Ties: The internet and email aid users in maintaining their social networks and provide pathways to help when people face big decisions.

Samenvatting:
The internet helps maintain people’s social networks, and connects them to members of their social network when they need help. 60 million Americans have turned to the internet for help with major life decisions.

Een overzicht van de belangrijkste bevindingen, aantal open deuren (bijv. #4), aantal nadenkertjes (bijv. #6&7):

  1. The internet helps build social capital.
  2. The internet plays socially beneficial roles in a world moving towards “networked individualism.”
  3. Email allows people to get help from their social networks and the web lets them gather information
    and find support and information as they face important decisions.
  4. The internet supports social networks.
  5. Email is more capable than in-person or phone communication of facilitating regular contact with large networks.
  6. Email is a tool of “glocalization.” It connects distant friends and relatives, yet it also connects those
    who live nearby.
  7. Email does not seduce people away from in-person and phone contact.
  8. People use the internet to put their social networks into motion when they need help with important
    issues in their lives.
  9. The internet’s role is important in explaining the greater likelihood of online users getting help as
    compared to non-users.
    Americans’ use of a range of information technologies smooths their paths to getting help.
    Those with many significant ties and access to people with a variety of different occupations are more likely to get help from their networks.
  10. Internet users have somewhat larger social networks than non-users. The median size of an American’s network of core and significant ties is 35. For internet users, the median network size is
    37; for non-users it is 30.
  11. About 60 million Americans say the internet has played an important or crucial role in helping them
    deal with at least one major life decision in the past two years.

    The number of Americans relying on the internet for major life decisions has increased by one-third since 2002.
    At major moments, some people say the internet helps them connect with other people and experts who help them make choices. Others say that the web helps them get information and compare options as they face decisions.