The Long-Term Effects of Joining and Participating in Customer Communities


In de Harvard Business Review van november 2006 (abonnement vereist) wordt melding gemaakt van een onderzoek bij eBay in Duitsland, waarin de impact is gemeten van customer communities op consumentengedrag.

Er is gekeken naar bestaande klanten (140.120) die nog niet in een community van eBay deelnemen. Hiervan werden er 79.242 uitgenodigd om zich aan te melden bij een community, de rest (60.878) werd gebruikt als controle groep. Van de eerste groep werden er 3.299 actieve deelnemers, 11.242 werden lurkers, de rest werd geen lid. Gedurende een jaar werd het gedrag vergeleken met de controle groep. Enkele uitkomsten:

* Lurkers en actieve deelnemers wonnen 25% meer veilingen
* Lurkers en actieve deelnemers betaalden 24% hogere prijzen
* Lurkers en actieve deelnemers betaalden gaven 54%meer uit
* Actieve deelnemers boden 4x meer items te koop aan en verdienden 6x meer

Uiteindelijk brachten alle activiteiten van de lurkers en de actieve deelnemers 56% meer geld in het laatje voor eBay. Het hele onderzoek, The Long-Term Effects of Joining and Participating in Customer Communities, is hier te downloaden, (250kb, pdf)

Bron, Marketingfacts bericht 19/01/2007, Marketingfacts bericht 13/11/2006