Onderzoek naar co-creatie & online communities

Binnen Atos Consulting ben ik betrokken bij een project rondom co-creatie, innoveren samen met de klant. Projectcollega Joachim Maurer attendeerde mij op een onderzoek getiteld: ‘Innovation creation by online basketball communities’ (PDF,1Mb) dat in september 2006 gepubliceerd is in het Journal of Business Research. In dit onderzoek wordt gekeken naar de mate van betrokkenheid van de deelnemers van basketball communities bij het genereren van verbeteringen aan basketballschoenen.
Paar bevindingen:

  • Veel deelnemers leveren wel commentaar, maar geen input voor verbeteringen
  • Deelnemers ontmoeten elkaar ook veelvuldig offline bij bijeenkomsten
  • Deelnemers die wel input leveren doen dit of uit pure noodzaak (20%, bijvoorbeeld uit een persoonlijk belang zoals blessurepreventie), of uit puur enthousiasme (80%, ‘ik wil mijn stem laten horen’)

Het artikel beschrijft goed welke (on-) mogelijkheden communities bieden aan bedrijven zoals Nike en Reebok. Toen ik zelf bij ASICS mocht rondlopen (en nu ongetwijfeld ook nog), werd er heel serieus gekeken naar de input die gebruikers leverden via het forum van de website en via de hardloopcommunity MyASICS. Toch is het ook dan niet altijd mogelijk om alle input te kunnen verwerken of om dit binnen een redelijk tijdsbestek te kunnen produceren. Verwachtingsmanagement wordt zo een belangrijk onderdeel van het vervolg op co-creatie: wat kun je wel/niet met de input?

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed