Cijfers van online communities; welke dan?

Communities die worden gestart door organisaties ten behoeve van specifieke marketingdoeleinden kunnen een focus puur op branding hebben (bijvoorbeeld www.myasics.nl, primair gericht op het creeren van een ASICS gevoel onder de deelnemers) of een focus op directe transacties hebben (zoals bijvoorbeeld www.kindjeopkomst.nl). In het laatste geval is de community verdeeld in een gemeenschapsfunctie en een marktplaatsfunctie. Het businessmodel van de laatste groep is gebaseerd op inkomsten rechtstreeks uit de deelnemers en op inkomsten die via het communityplatform gegenereerd kunnen worden, zoals advertenties.

Dan worden de aantallen gebruikers dus interessant en hun gedrag. De recente discussies over het aantal Second Life-ers is een goed voorbeeld, verder is het aantal gebruikers bij overnames mede bepalend voor de verkoopprijs. Maar goed, wat is een gebruiker? Moet deze wel of niet geregistreerd zijn, actief zijn in fora, wel of geen betaalde diensten afnemen?

Afgelopen week stond op Online Community Report een aardig artikel hierover. Er worden 5 basiselementen genoemd die in aanmerking komen voor monitoren van het succes van een communtiy.

  1. De basiswebstatistieken: aantal page views, aantal bezoekers, browser, schermresolutie, inkomende URLs.
  2. Aan- en afmeldingen, afgezet op het totaal aan bezoekers
  3. Ledenactiviteit: hoe actief is men in de community? Is men een lurker of een evangelist?
  4. Hoeveel bijsturing is nodig? Hoe vaak moeten comments worden gesloten of flame wars gestopt?
  5. Vraag het de deelnemers zelf

In het artikel wordt verwezen naar een onderzoek uit maart 2006, Online Community Metrics 2006 (pdf, 202kb), wat ik zelf nog niet eerder had gelezen. Een aantal opmerkelijke cijfers;

  • Nodig om te registereren: E-mail (70%), Naam (64%)
  • Aantal betalende gebruikers: in 2% van de gevallen is meer dan 51% van de gebruikers betalend
  • Wat wordt er gemeten:
    • Unieke gebruikers – 79%
    • Pageviews -71%
    • Berichten -67%
    • Registraties -63%
    • Ratio: reacties per bericht -26%
    • Ratio: pageviews per bericht -21%
  • Pageview/post ratio:
    • 6:1 – 20:1 -56%
    • >20:1 -19%

Afsluitend nog enkele tips van respondenten uit het onderzoek:

  • Het kost tijd (minstens een jaar) om een succesvolle community op te bouwen
  • Zorg dat de basisanalyses goed geregeld zijn, ga niet alles meten
  • Wees zeer actief in de eerste drie maanden

Technorati tags: online communities, social networking