Boekrecensie: Finest Fifty E-Commerce (Jungle Minds)

Internetadviesbureau Jungle Minds publiceert jaarlijks een handig overzicht van best practices op e-Commerce gebied. In de zesde uitgave is er, in tegenstelling tot andere jaren, niet alleen geput uit de Jungle Minds praktijk maar ook uit ervaringen van andere marktpartijen. Zo is bijvoorbeeld de Mr.Jummy/Sultana case van Achtung ook in het overzicht is opgenomen (een voorbeeld wat ik zelf ook vaak gebruik in presentaties). Finest Fifty E-Commerce is een interessant en handzaam overzicht van vijftig goede webwinkel voorbeelden.

De cases zijn verdeeld in vijf stappen van het koopproces:
Reach: aanwezig zijn op locaties waar de doelgroep zich bevindt
Attract: trekken van relevante bezoekers naar de eigen website
Engage: aangaan van de interactie met de doelgroep op de eigen website
Convert: converteren van kijkers naar kopers
Retain: bedienen van bestaande klanten

Elke case wordt toegelicht aan de hand van een screenshot, waar mogelijk onderbouwd door cijfers en aangevuld met concrete tips. De auteurs (Geert-Jan Smits, Tim Besselink, Geert Jan Grimberg en Bart ter Steege) beschrijven verder drie online shopping trends voor 2010: Persoonlijke Relevantie, Social Shopping en de opkomst van OpenID.

Een inkijkexemplaar is hier te vinden. Het is een toegankelijk boekje. Of dit de vijftig beste cases van dit moment zijn, dat blijft moeilijk te zeggen. Zeker is wel dat er een aantal opvallende, interessante en leerzame cases tussen zitten, zoals bijvoorbeeld de apps van Thuisbezorgd.nl en Jaap.nl, emailmarketing door TigerDirect.com, targeting door VI.nl en personalisatie door Funda.nl.

Technorati tags: ecommerce, social shopping // rss feed