LinkedInABox: je profiel via een widget beschikbaar

Ik heb de link op dit weblog naar mijn LinkedIn-profiel vervangen door de LinkedInABox-Widget. Hiermee wordt de informatie uit mijn profiel direct beschikbaar. Het werkt heel eenvoudig. Je kunt kiezen hoeveel info je wilt delen met je bezoekers: Summary, Specialities, Experience, Education, Recommendations en Connections. Het is ook eenvoudig voor bezoekers om te controleren of je al ‘gelinked’ bent. De makers (niet werkzaam bij LinkedIn), Amir Glick & Yaniv Solnik, hebben (uiteraard) een weblog, ‘A Widget’s Story’. Benieuwd of LinkedIn zelf ook met iets dergelijks gaat komen.

Online communities te koop: wie maakt me los?

Alles kan verkocht worden via Internet. Zo ook ShoutCentral.com, een Amerikaans social network met zo’n 1.000 gebruikers. Via eBay is het verkocht aan ‘mattias_deutschland’ voor 10.678 euro (zo’n 11 euro per gebruiker, een koopje!).

Maar ook Ruduzu, (ooit gestart als MySpoofbook.com) de parodie op Facebook is te koop via een internetveiling. Met nog zo’n 6 dagen te gaan staat de teller op $3.850. Nadat de site een maand in de lucht was (augustus 2006) en vooral veel aandacht van Facebook-leden had gekregen, is de originele aanpak gewijzigd vanwege een mogelijke rechtzaak. Er zijn 278 leden geregistreerd. Iemand nog belangstelling?

Social Networking nieuwtjes – 12/01/2007

Enkele opvallende recente nieuwsberichten rondom Social Networking:

  • Google wordt vriendjes met Friendster, in een deal qua inhoud wel, maar qua geld niet vergelijkbaar met de $900 miljoen deal met MySpace.
  • De BBC roept dat zij in social networking gaan investeren, zonder verder heel erg concreet te worden. Show als Top Gear worden genoemd als mogelijke kapstok voor een community, maar ook overnames worden niet uitgesloten
  • Upsocial.com publiceert ‘The Big List of Social Networks‘, een zeer uitgebreid overzicht van netwerken op het gebied van business, hobbies, dating, ‘vrienden’, huisdieren, photosharing en Mobile Social Software (MoSoSo).

Zijn senioren de toekomst van social networking?

Momenteel is slechts 1 miljoen van de 215 miljoen social networkers (dagelijks actief wereldwijd, bron) ouder dan 50 jaar. Maar dit zou zo maar op kunnen lopen tot 20 miljoen eind 2007, volgens een rapport van Deloitte dat later deze maand verschijnt. Het aandeel silver surfers stijgt omdat de rek er wel uitraakt in de groep 13-19 jarigen, waar binnen de grote meerderheid al deel uitmaakt van een online community.

En ja, senioren zijn kapitaalkrachtiger, hebben meer tijd en zijn online netter, hetgeen aantrekkelijker is voor adverteerders (en websitebeheerders). Een voorbeeld: Eons (fifty plus only) heeft in een half jaar 100.000 leden opgebouwd en een miljoen unieke bezoekers gehad. Andere voorbeelden SeniorWeb, vijftigplusser.nl, ThirdAge, 50something.

Maar ook de bestaande tienernetwerken worden qua groei afhankelijk van een oudere doelgroep. MySpace (overigens nu ook in Frankrijk gestart), krijgt al steeds meer oudere leden. Van de 125 miljoen geregistreerde leden zijn er nu zes miljoen mensen boven de 55, vergeleken met 1,5 miljoen een jaar geleden. (Bron: comScore.com). Bebo, het populairste netwerk in Groot-Brittannië, Ierland en Nieuw Zeeland (29 miljoen gebruikers), ziet de gemiddelde leeftijd maandelijks stijgen. Ben benieuwd of bij Hyves dit ook merkbaar wordt.
Bericht op Marketingfacts, Goede aanvullende reactie op Mokkamarketing

'MonSpace', 'MaSpace'? Franse MySpace gaat live.

MySpace France gaat donderdag uit beta, een vliegende start met 1,2 miljoen gebruikers (sinds augustus ’06). De Franse versie is de eerste niet-Engelstalige MySpace site in Europa. Er is een Britse variant (7 miljoen gebruikers) en een Japanse, een Chinese variant staat gepland. Verder in de MySpace uitrolplanning voor Europa qua talen: Duits (de eerstvolgende ‘beta’), Spaans, Italiaans en … Nederlands.
Bron, Toevoeging

Update 12/01
The French version of MySpace launched today, Reuters reports. It’s the social-networking service’s “second officially live country site behind the UK” (where it had 6.9 million visitors in November, the most recent figure available). Ireland’s still in beta. The German MySpace, with 2.4 million monthly visitors, is expected to launch “in a few weeks” and the Italian “within a couple of months.” MySpace’s biggest competitor in France is Skyblog (with 7 million unique visitors in November, compared to MySpaces 1.3 million in that country). “Skyblog, which grew out of a French rap radio station, has been working on English, Spanish and German blogging services to compete with its rival online communities in France,” according to Reuters. Internationally, Skyblog has 13.2 million visitors in November, compared to MySpace’s 82.6 million.

Communities wisselen van eigenaar

In een week tijd zijn enkele social networks van eigenaar verwisseld. StudiVZ, een groot Duits online social network voor studenten (1 miljoen leden), is verkocht aan Holtzbrinck voor 85 miljoen Euro (85 euro per gebruiker). Een andere mediagiant, Axel Springer, was ook in de race maar Holtzbrinck won uiteindelijk, mede door een bestaand minderheidsbelang in StudiVZ. Holtzbrinck heeft al titels als Die Zeit & Handelsblatt in portefeuille.

De internationale entertainment-broadcasting groep Modern Times Group (MTG) koopt 90% van de Zweedse community Playahead voor SEK 102 miljoen (11 miljoen euro). Playahead is de twee na grootste Internetcommunity van Zweden (na Lunarstorm) met meer dan 530.000 leden (21 euro per gebruiker), meldt een persbericht van MTG.

Dinsdag werd ook bekend dat Hearst Magazines Digital Media de social networking site eCrush (een miljoen unieke bezoekers per maand, 2,4 miljoen leden) heeft gekocht, voor een (nog) niet nader bekend bedrag.

Procter & Gamble breidt aantal eigen social networkingsites uit

Een grote adverteerder die het begrijpt en social networking gebruikt om in contact te komen/blijven met de klant. Procter & Gamble (US) heeft twee nieuwe sites: eentje voor de People’s Choice Awards, en een andere, Capessa, gericht op vrouwen via de Yahoo!’s Health section.

De People’s Choice Awards site bestaat nu al (om te stemmen) en gaat een dag na de show verder als forum met entertainment als onderwerp. Op Capessa zal weinig reclame te zien zijn, men wil een onafhankelijk beeld uitstralen.

Vorig jaar startte P&G een MySpace pagina voor “Miss Irresistible,” voor de marketing van Crest tandpasta. En ook Herbal Essences shampoo heeft een MySpace pagina waar men foto’s kan uploaden van zijn/haar kapsel. Goede voorbeelden, waarmee een merk rechtstreeks contact met de klant zoekt. Een vergelijkbaar initiatief in Nederland: MyASICS, van ASICS. Via de site (gratis hardloopschema’s) wordt contact gelegd met de gebruiker, die voorheen via de retailer bereikt moest worden. Nog andere Nederlandse voorbeelden?

Bron

Cijfers online communities (US) – Pew Internet

Net zoals in 2006 heeft Pew Internet een onderzoek gepubliceerd naar internetgedrag door tieners. Dit jaar is er gefocused op social networking.

    Enkele resultaten:

  • Meer dan de helft (55%) van alle online Amerikaanse jongeren in de leeftijd 12-17 jaar maakt gebruik van een online netwerk.
  • Het onderzoek wijst ook uit dat oudere tieners, in het bijzonder meisjes, eerder deze netwerken gebruiken.
  • Voor meisjes zijn de netwerken hoofdzakelijk een plaats om reeds bestaande vriendschappen te versterken; voor jongens bieden de netwerken ook mogelijkheden om te flirten en nieuwe vrienden te maken.
  • 55% van de online tieners heeft een persoonlijk profiel online aangemaakt
  • 66% van tieners die een profiel hebben aangemaakt, zeggen dat hun profiel niet zichtbaar voor alle Internet gebruikers is.
  • Oudere meisjes (15-17 jaar) zullen eerder een online profiel aanmaken en gebruiken;
  • 70% van oudere meisjes heeft een online sociaal netwerk gebruikt vergeleken met 54% van de oudere jongens en 70% van oudere meisjes hebben een online profiel aangemaakt, terwijl slechts 57% van oudere jongens dit hebben gedaan.

Opvallende constateringen:
Er is een wijdverspreid misverstand dat elke Amerikaanse tiener sociale netwerken gebruikt, en dat zij hun persoonlijke informatie voor iedereen beschikbaar maken. Deze bevindingen voegen wat nuance aan dat verhaal toe – niet elke tiener maakt gebruik van online communities, en van die dat wel doen, heeft meer de helft van hen op een of andere manier de toegang tot hun profiel beperkt. (Amanda Lenhart).
Meisjes maken meer gebruik van online communities, maar jongens benutten de mogelijkheden beter. Zowel de jongens als de meisjes gebruiken online netwerken om hun huidige vriendschappeen bij te houden, maar de oudere jongens gebruiken de communities veel eerder om nieuwe vrienden te vinden en online te flirten: zegt Mary Madden.

Bron, Marketingfacts bericht, Analyse, en nog 1

Boek: Google, het verhaal achter het mediasucces

Tussen Kerst en Oud&Nieuw een aantal boeken van de boekenplank gehaald. Als eerste bespreek ik Google, het geheim van het mediasucces, van David A. Vise en Mark Malseed. Ik had eigenlijk The Search van John Battelle op het lijstje staan, maar vlak voor kerst kreeg ik ‘Google, etc’ kado. Het boek beschrijft de opkomst van Google vanaf het begin, wat nog maar zo kort geleden is (1998, onvoorstelbaar eigenlijk) tot en met de huidige voortrekkersrol in de internetwereld. Het pad van oprichters Sergey Brin en Larry Page wordt chronologisch gevolgd, waarbij je merkt dat er met insiders is gesproken en goede research is gedaan. De ‘geschiedenis van Google’ wordt leuk, inspirerend en enthousiast beschreven. Sommige dingen weet je al, andere zaken las ik hier voor het eerst.

Opvallend is de omslag in publieke opinie die merkbaar wordt rondom de beursgang en de introductie van Gmail. De publiekslieveling wordt vanaf dat moment zeer kritisch benaderd. Dit is helaas ook een keerpunt in het boek. Het verhaal fragmenteert hierna door hoofdstukken volledig te wijten aan beschrijvingen van nieuwe Google functionaliteiten, wat jammer is.

    Mijn beoordeling:

  • Leesbaar: 7
  • Inhoud: 7
  • Toepasbaar: 6
  • Totaal: 7

Een heel goed begin …

De beste wensen allemaal voor 2007! Een jaar dat prima begint voor ‘propaganda‘. Ik heb de vrije dagen eind 2006 gebruikt om e.e.a. in een nieuw jasje te stoppen. Na de gedwongen verhuizing van www.marketingpulse.nl/propaganda naar propaganda.blogspirit.com was ik nooit echt gelukkig met de opmaak en de blogsoftware. Ook werkte de redirect van www.propaganda-online.nl niet optimaal voor de vindbaarheid. Daarom terug naar Blogger (waar ik ooit Blinkz! mee startte), een nieuwe template en alle oude berichten netjes gearchiveerd onder www.propaganda-online.nl. Ben zelf nu wel weer tevreden, hoewel er altijd punten op de i gezet kunnen worden (zoals weergave in IE 5.5 …). Nu weer de focus op de inhoud 🙂

Vandaag komt daar het bericht bij dat dit weblog in de Marcom Top 100 van Marketingfacts maar liefst 45 plaatsen is gestegen (van 76 naar 31) en dat Blinkz! de top 10 heeft bereikt. Met recht een goed begin van het jaar!