Boek: Google, het verhaal achter het mediasucces

Tussen Kerst en Oud&Nieuw een aantal boeken van de boekenplank gehaald. Als eerste bespreek ik Google, het geheim van het mediasucces, van David A. Vise en Mark Malseed. Ik had eigenlijk The Search van John Battelle op het lijstje staan, maar vlak voor kerst kreeg ik ‘Google, etc’ kado. Het boek beschrijft de opkomst van Google vanaf het begin, wat nog maar zo kort geleden is (1998, onvoorstelbaar eigenlijk) tot en met de huidige voortrekkersrol in de internetwereld. Het pad van oprichters Sergey Brin en Larry Page wordt chronologisch gevolgd, waarbij je merkt dat er met insiders is gesproken en goede research is gedaan. De ‘geschiedenis van Google’ wordt leuk, inspirerend en enthousiast beschreven. Sommige dingen weet je al, andere zaken las ik hier voor het eerst.

Opvallend is de omslag in publieke opinie die merkbaar wordt rondom de beursgang en de introductie van Gmail. De publiekslieveling wordt vanaf dat moment zeer kritisch benaderd. Dit is helaas ook een keerpunt in het boek. Het verhaal fragmenteert hierna door hoofdstukken volledig te wijten aan beschrijvingen van nieuwe Google functionaliteiten, wat jammer is.

    Mijn beoordeling:

  • Leesbaar: 7
  • Inhoud: 7
  • Toepasbaar: 6
  • Totaal: 7