Campagnemanagement: de issues (PIM-sessie)

Vorig jaar ben ik lid geworden van de werkgroep Campagnemanagement van PIM, Platform Innovatie in Marketing. De andere leden zijn: Annet Kuil (Agis), Willem Hoogkamer (KPN), Stephan van Heusden (Acxiom), Juan Ettema (opperhoofd/Next Level Marketing), Karin de Beer (binnenkort Fortis), Stefan Vijverberg (UPC), Rob van der Heijde (ABN AMRO) en Wim Krol (2LCD). Gezamenlijk hebben we gewerkt aan een model waarin we issues weergeven die voor kunnen komen bij het implementeren van campagnemanagement.

Dit alles is in een matrix weergegeven, de Campagnemanagement Issues Matrix. Op de horizontale as zijn de verschillende fases in de tijd uitgezet:

  • Beslisfase (De gewenste inrichting bepalen)
  • Voorbereidingsfase (Wat en Hoe van de inrichting)
  • Implementatiefase (T/m de technische oplevering)
  • Inrichting/Uitvoering/Evaluatie-fase (Toepassing functionaliteiten)
  • Inbeddingsfase (Aanpassen aan gebruikerservaringen)

Op de verticale as komen de volgende elementen aan bod:

  • Mensen (essentieel)
  • Processen (afspraken maken)
  • ICT (faciliterend)
  • Data (bepalend voor mogelijkheden)
  • Management (zorg voor sponsoring)

Woensdag jl. is de matrix tijdens een goedbezochte PIM bijeenkomst bij M+ in Alphen a/d Rijn gepresenteerd. De (soms wat droge) theorie mocht ik uit de doeken doen, de praktijk werd verteld door Juan Ettema (die Marten v/d Velde van FBTO verving), Jacoline Ruger (PPMC) & Tim van Doorn die een Essent-case presenteerden en de uitsmijter van de avond: Willem Hoogkamer die in karakteristieke stijl zijn ervaringen bij KPN verwoordde. Mijn verhaal is via Slideshare beschikbaar.

De presentaties van de overige sprekers komen binnenkort beschikbaar op de website van PIM, Activiteiten/Presentaties/Campagnemanagement.

Technorati tags: // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed