Social networks: het kanook wel eens misgaan

Tussen alle hosanna verhalen over social networks door, is het ook wel eens goed aandacht te geven aan een misser. Facebook, de nummer 2 in Amerika (9,3 miljoen gebruikers) achter MySpace, was tot voor kort een ‘gesloten’ community. Lid worden kon slechts met een .edu emailadres. Dit wordt nu veranderd, inschrijving is open voor niet-studenten. Dit betekent meer gebruikers, maar ook commentaar. Het onderscheidend vermogen van Facebook ten opzichte van MySpace en Friendster is nu verdwenen, hetgeen wel eens een foute beslissing zou kunnen zijn.

Maar daarnaast is er vorige week nog veel meer ophef ontstaan over recent toegevoegde nieuwe functionaliteiten, waaruit maar weer eens blijkt dat niet de techniek maar de gebruiker bepalend moet zijn bij het bepalen van ‘wat is wenselijk?’. Vorige week dinsdag werden twee nieuwe diensten geïntroduceerd: News Feed en Mini-Feed. Gebruikers kregen automatisch bericht van alle activiteiten van andere gebruikers in hun netwerk, zoals geplaatste berichten, foto’s, nieuw toegevoegde connecties etc. Informatie die overigens al beschikbaar was via een aantal clicks, maar die nu gepushed (lees: ongewenst) ter beschikking kwam.

Gebruikers kwamen massaal in opstand, de service werd omschreven als ‘stalking’. Zo verzamelden zich binnen enkele dagen zo’n 500.000 Facebook gebruikers zich in een anti-Newsfeed groep, mede doordat iedereen nu kon zien dat leden van het netwerk zich aanmelden bij anti-Newsfeed nieuwsgroepen. Dit alles leidde afgelopen vrijdag tot een aanpassing in de functionaliteit, waarbij de gebruiker zelf kan bepalen wat er aan info wordt verspreid en of de gebruiker prijs stelt op de informatie uit zijn netwerk. Bovendien plaatste de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, een uitgebreide verontschuldiging:

“We really messed this one up. When we launched News Feed and Mini-Feed we were trying to provide you with a stream of information about your social world. Instead, we did a bad job of explaining what the new features were and an even worse job of giving you control of them. I’d like to try to correct those errors now.”

Hiermee toont Facebook in ieder geval aan te luisteren naar de gebruiker en wordt meer negatieve publiciteit voorkomen.

Post op Marketingfacts