De passie van Pim Betist (Sellaband)

Gisteren tijdens de slotmiddag van blok 2 van de Nyenrode Internet Marketing Strategie Masterclass verzorgde Pim Betist de afsluitende presentatie (volgt zodra ik deze beschikbaar heb in een update) over zijn bedrijf Sellaband.

Ik blijf het mooi vinden om mensen met passie te zien praten over waar ze mee bezig zijn, heilig in geloven en plezier aan beleven. De presentatie was hiermee doorspekt. Pim kwam op het idee van Sellaband via een vriend, die als muzikant aan de bak probeerde te komen en inzicht gaf in alle hobbels van traditionele platenmaatschappijen die geen (of nauwelijks) risico’s durven te nemen met startende bands. Vervolgens heeft hij (Pim dus) zijn baan opgezegd en is hij samen met 2 partners Sellaband begonnen in 2001, waarbij hij zich liet inspireren door Friendster, toen nog een hip social network (voor de komst van MySpace, Facebook, Hyves en Last.fm).

In zijn opinie is de muziekindustrie de fout ingegaan bij de rechtsgang tegen Napster. Dit heeft de markt vervreemd van zowel de consument als de artiest. ‘Long Tail, wat is dat dan’? Verder is de aanbodzijde enorm veranderd, het produceren van muziek is steeds laagdrempeliger geworden en het aantal amateurbands groeit nog steeds. De verkoop van muziek daalt wereldwijd, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk, waar (goede) popjournalistiek zorgt voor een belangrijke verkoopimpuls.

Bij Sellaband zorgt de community (believers) van een band voor de benodigde investering. Voor 50.000 dollar (minimale inleg 10$) kan een CD worden opgenomen en gepromoot. Eventuele opbrengsten vloeien ook mede terug naar de believers. Daarnaast investeert de artiest en Sellaband in de productie. Het geld wordt pas beschikbaar gesteld als de 50.000 dollar bereikt is, dus de rente van de uitstaande geldbedragen kan ook als inkomstenbron worden beschouwd. Sinds een paar maanden worden er CD’s van Sellaband artiesten verkocht, er staat een Europese toernee op stapel van Nemesea (de eerste NL Sellaband-artiest die de 50k grens heeft gepasseerd) en er zijn diverse evenementen geweest, o.a. in Paradiso.

Sellaband (Wikipedia) heeft een partnership met Amazon.com. Muziek van de best scorende artiesten wordt aangeboden aan Amazon review community. Daarnaast wordt er samengewerkt met The Orchard, een van de grootste iTunes-leveranciers.

Artiesten hebben liever een brede groep believers dan enkele grote investeerders, dit i.v.m. het zwaan-kleef-aan effect. Vaak is de 2e golf in believers het moeilijkst te vinden. De 1e golf is eigen bestaande community van band, daarna wordt het zoeken. Een band heeft gemiddeld 1000 believers.

Sellaband, the movie:

Er zijn plannen voor aanvullende functionaliteiten op de website en internationale expansie via franchisenemers, bij voorkeur te beginnen in Spanje.

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed