Bouwstenen van een community

Ook Marketingfan.com publiceert een lezenswaardig artikel over Building Online Communities, wat zijn de bouwstenen van succesvolle online communities. Blijkbaar is het nodig de stelling dat community-leden overwegend ‘nerds’ zijn, of ‘people who can’t make it in the real world’ regelmatig tegen te spreken.

Er wordt verder aandacht besteed aan:

Controle

Het ‘Waarom’ van de deelnemers.
“Contrary to what many believe, introverts and nerds don’t often get involved in an online community successfully; even in a forum like this, many lack the social skills or the desire to participate. Most people in online communities are seeking out other people.”

Succesfactoren
“The best online communities are attached to other services”
“It must fulfill its stated purpose”
“It must be a welcoming and nurturing environment”

Ontwikkeling
The best online communities are developed over time; therefore, time is the most critical component of your fledgling community.

Onderhoud
Ultimately, great online communities sometimes spill over into real life. Group members meet one another and have social gatherings.

Eigendom
In the end, the best online community no longer belongs to the person who started it, but rather belongs to the members of it.

Vooral de laatste conclusie is een doordenkertje en lijkt haast niet van toepassing te kunnen zijn op de commerciële ‘smoelenboeken’ zoals MySpace.com, maar eerder op de communities die zich vormen rondom hobbyisten met een gezamenlijke interesse.