Boekrecensie: The Long Tail van Chris Anderson

Inmiddels heb ik ook The Long Tail van Chris Anderson gelezen. Geweldig boek, kan niet anders zeggen. Even in het kort: vroeger werd het aanbod bepaald door de beschikbare schapruimte, waardoor er alleen plek werd ingeruimd voor de ‘hits’, de meest gevraagde items in het assortiment. Door de komst van internet en opslagruimte digitaal is geworden (denk aan MP3 i.p.v. een CD of … een LP) is het voor de verkopende partijen nu mogelijk om het aanbod ‘oneindig ver’ uit te rekken. Niet alleen de kop, maar ook de staart van de verkoopcurve is lucratief genoeg. Niet op individueel niveau, maar wel op geaggregeerd niveau.

Het boek is al meerdere malen uitgebreid besproken, bijvoorbeeld op Frankwatching door Jacqueline Fackeldey (die ik woensdag jl. mocht ontmoeten bij Winkwaves+1) en er is een uitgebreide Wikipedia pagina, een medium wat ook uitgebreid wordt genoemd als een Long Tail voorbeeld: dynamische digitale publicaties t.o.v. een statische papieren encyclopedie. Voor een uitgebreide verdieping van de inhoud (voor zover deze nog niet bekend is bij de gewaardeeerde lezers van dit weblog), verwijs ik ‘gemakshalve’ hiernaar.

Ik ben het niet helemaal eens met de ondertitel: “How Endless Choice Is Creating Unlimited Demand“. In theorie klopt dit: aanbod creĆ«ert wel vraag, maar in de praktijk komt het vaak genoeg voor dat iets toch niet in die mate wordt afgenomen dat het rendabel is. Wel is het zo dat door de beschreven verschuiving van de verkoopcurve, het aantal gevallen van ’te weinig vraag’ afneemt.

Tot slot nog het geheim van een goed lopende Long Tail-onderneming:

  1. Maak alles beschikbaar en
  2. zorg dat ik het ook kan vinden.

en 9 bijbehorende regels:

  1. Zorg voor uitstekende logistiek & warehousing
  2. Laat de klanten het werk voor je doen
  3. Zorg voor differentiatie in distributie
  4. Zorg voor differentiatie in producten
  5. Zorg voor differentiatie in prijs
  6. Deel informatie
  7. Denk in ‘en’, niet in ‘of’
  8. Vertrouw op de markt: test, meet en reageer
  9. ‘Gratis’ kan zeer lucratief zijn: move in & up

Mijn beoordeling:

  • Leesbaar: 8
  • Inhoud: 9
  • Toepasbaar: 8
  • Totaal: 8,3

Technorati tags: // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed