Tien manieren waarop organisaties kunnen profiteren van Social Networking

Via (weer) een goede posting van goeroe Seth Godin (The Top Ten Ways To Blog The Easy Way, over het grote succes van diverse Top Tien-lijstjes in de blogosfeer) kwam ik terecht bij The Top Ten Ways Businesses, Associations and Organizations Can Use Social Networking, geschreven door Christopher Carfi. Hij (Christopher) beschrijft manieren waarop bedrijven en organisaties social networks in kunnen zetten, zowel binnen de eigen organisatie als naar buiten toe (in klantcontacten en bij het profileren van de organisatie).

Zijn aanbevelingen bestaan uit tien (plus twee) items, met als uitgangspunt: een social network helpt een organisatie door …

  • … een klantrelatie verder te ontwikkelen door opname in een community
  • … betere Customer Support te kunnen geven (breng de klant met de juiste persoon in contact)
  • .. het netwerk in te kunnen zetten om een expert te vinden (zowel klanten als medewerkers)
  • … meer te kunnen bieden dan alleen het kale product (toegevoegde waarde via het network, bijv. tips & trucs)
  • … de werkelijke communicatiestromen in kaart te brengen vanuit de (interne) klant naar de organisatie toe
  • … het voorbereiden, houden en opvolgen van bijeenkomsten eenvoudiger te maken
  • … de waarde van bijeenkomsten te verhogen
  • … het beste team samen te kunnen stellen gebaseerd op kennis uit de community
  • … optimaal kennis te delen, buiten de gebaande paden en laagdrempliger
  • … het onderscheidend vermogen van de organisatie te verhogen via communitytools
  • … voorbereid te zijn op aanstaande demografische veranderingen in de zakenwereld, waarbij een ander mediagebruik steeds belangrijker gaat worden (lees: de Hyves generatie gaat serieus aan het werk en is gewend om via networking te communiceren)

De lijst is ook in een uitgebreide variant als e-book (pdf) en als presentatie via Slideshare beschikbaar.

Technorati tags: , // propaganda!abonneer je op de rss-feed rss feed