Over de toenemende rol van mobiel in sociale netwerken

Online communities, sociale netwerken. Web2.0 toepassingen. Social media. Oude en nieuwe media raken er maar niet over uitgepraat. Iedereen heeft er mening over. Bedrijven besteden veel tijd en euro’s omdat men ‘sociaal’ mee moet doen. Men heeft blijkbaar niets geleerd van de Second Life verkwistingen. “Onderdeel van de discussie moeten we zijn”, al dan niet in een gecontroleerde omgeving. Tsja. Waar kies je voor? Als je een volger wilt zijn, dan sluit je nu inderdaad aan, achter in de rij. Wil je voorop lopen, dan zijn er andere opties.

Als men mij vraagt wat ik onder Social Networking versta, dan antwoord ik: ‘klontergedrag’. Mensen met een gedeelde passie die elkaar vrijwillig opzoeken in een voornamelijk online omgeving, om te delen. En dat is niets anders dan oude wijn in nieuwe zakken. Want die behoefte om te delen, die heeft de mens altijd gehad. Denk aan postzegelbeurzen, correspondentieschaak, cassettebandjes. Voorlopers van Marktplaats, World of Warcraft, Last.fm. Het belangrijkste verschil is de techniek. Die maakt dat alles laagdrempeliger is geworden, die fungeert als katalysator, die geeft een ander belang aan eerdere beperkingen zoals tijd, plaats en complexiteit. En de techniek staat niet stil. Integendeel.

Social Networking krijgt de komende jaren een gigantische boost op ‘mobiel’. Je eigen netwerk in je broekzak. Het apparaat dat je eerder mist dan je portefeuille (wetenschappelijk bewezen). Waar je ook nog mee kunt bellen (schijnt). Maar wat steeds meer jouw Personal Information Device is geworden: 24/7 online, vermenging zakelijk & prive en met steeds meer relevante toepassingen voor smartphones. Recent onderzoek toont aan dat social networking populairder is op mobiel dan op het web. Gartner voorspelt dat in 2013 er meer mensen online via mobiel zullen zijn dan via pc’s.

“Hier ben ik en dit doe ik nu.”
Toepassingen gericht op het ‘nu’. Waar je bent. Wat je doet. Twitter is er groot mee geworden. Heel groot. “What are you doing?” Facebook, Hyves, LinkedIn: allemaal werken ze inmiddels met statusupdates. Wat ben ik aan het doen? En als dat elke keer vanachter een desktop wordt ingevoerd, dan zou het wel eens minder dynamisch en interessant kunnen worden. Juist als je op pad bent, naar die belangrijke sportwedstrijd, dat concert of naar die belangrijke zakelijke bijeenkomst, dan wil je dingen delen. “Kijk mij eens”. Diensten als Foursquare en Gowalla spelen hier goed op in.

Dat zijn voorbeelden waar je zelf de bron van de informatie bent. Met de komst van de iPhone en Android toestellen zijn er daarnaast diverse applicaties geproduceerd die op basis van de GPS functie iets te bieden hebben aan de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan sportregistratiesystemen (RunKeeper, Buddy Runner), Google Sky Map (“oh, dat is dus de Grote Beer”), Layar (Augmented Reality), mash-ups: informatie toegevoegd uit andere bronnen (bijvoorbeeld Buzz in combinatie met Google Maps), reisadvies op basis van werkelijke locatie (9292, Google Maps). Het digitale boodschappenlijstje van Albert Heijn past de volgorde aan gebaseerd op de winkel waar je bent. Slim gebruik van relevante kennis over locatie en inrichting.

En dan weer terug naar Social Networking
De behoefte om te delen, nu, direct, kort, snel. Of: ik wil het nu weten. Wat er waar gebeurt in je digitale vriendenkring. Of wat die digitale camera in een andere winkel kost. Wederom: nu. Want straks doe ik iets anders en dan is het niet relevant meer.

De grote spelers (lokaal danwel internationaal) hebben elk hun eigen mobiele applicaties: Facebook, Hyves, MySpace, StudiVZ, LinkedIn, Bebo. In cijfers: er zijn wereldwijd meer dan 141 miljoen social networkers via mobiel. Over 5 jaar zijn dit er naar verwachting 760 miljoen, een vervijfvoudiging. En dat terwijl de groei in mobiele gebruikers slechts zo’n 20% stijgt en het mobiele internetgebruik verdrievoudigt. (bron: eMarketer).

Facebook is wereldwijd het grootste sociale netwerk met 400 miljoen gebruikers, 25% maakt al gebruik van de mobiele versie van Facebook. En dit gaat alleen maar meer worden. De grootste groei op online gebied zal de komende jaren in Afrika en Azie te zien zijn. Echter, dat zal niet direct tot uiting komen in de cijfers van Dell of Microsoft. Er wordt daar een stap overgeslagen en direct op mobiel internet overgeschakeld. Gezien de dominantie van Facebook zal het aantal gebruikers van de dienst in ontwikkelingslanden ook stijgen: je bezoekt immers ook liever de kroeg waar het druk is in plaats van het etablissement waar je tegen de barkrukken praat.

De toekomst van Social Networking is dus mobiel
Omdat dit aansluit bij het veranderende gedrag van de mens en bovendien waarde kan toevoegen door real-time relevante informatie te verschaffen uit bronnen die je vertrouwt: je online vriendenkring danwel zelf gekozen software applicaties, vaak aanbevolen door diezelfde digitale vriendenkring. Bovendien vermengt mobiel de online en offline wereld. En dat is juist een van de belangrijkste zaken van een succesvol sociaal netwerk: de combinatie van online en offline. Als Barack Obama niets te melden had gehad op bijeenkomsten, dan was het zo geroemde online netwerk van hem nutteloos geweest. Sterker nog, dan had het zich tegen hem kunnen keren. Twitter is leuker door de Twitterborrels. Last.fm geeft info over komende concerten, afgestemd op mijn luisterprofiel en mijn locatie, plus wie van mijn digitale vriendenkring er ook naar toe gaat. MySpace biedt bands de mogelijkheid via een digitaal podium publiek naar een fysiek podium te trekken. LinkedIn faciliteert de online aanwezigheid van groepen die offline samen komen (zoals ondernemersverenigingen, congresbezoekers).

De komende jaren verschuift een deel van de traditionele wereld naar mobiel: denk ook aan betalingen (meer dan alleen parkeren via sms), muziek onderweg (streaming, on demand), chat in plaats van SMS, meer toepassingen van RFID en Near Field Communication (eindelijk inlossing van die belofte). Aan jullie de keus: voorop lopen, in de rij aansluiten of de boot missen.

Dit artikel is eerder verschenen op Marketingfacts

Technorati tags: online communities, social networking // rss feed