Kwaliteit van gegevens bepaalt het succes van loyaltyprogramma’s

We zitten niet in een crisis, maar in een nieuwe werkelijkheid. Iedereen die vandaag de dag onderdeel uitmaakt van het economisch stelsel (retailers, producenten, toeleveranciers, consumenten) kan beter de huidige situatie als een gegeven beschouwen en het beste ervan maken in plaats van te blijven hopen op betere tijden. Er zijn namelijk nog altijd genoeg kansen, er moet alleen meer voor worden gedaan. De haantjes vliegen niet meer gebraden en al rond. Organisaties die goed inspelen op de huidige situatie kunnen zich nog altijd prima onderscheiden.

Retailers hebben te maken met minder winkelbezoek, lagere omzet per winkelbezoek, concurrentie van pure online winkels, slechtere leveringscondities … De kansen liggen niet voor het oprapen. Echter, door de winkelbezoeker te identificeren (bijvoorbeeld via een al dan niet digitale klantenpas), te blijven verrassen tijdens het winkelbezoek en buiten de winkel te voorzien van relevante informatie (toegespitst op het daadwerkelijke gedrag) kan wel degelijk een onderscheidend voordeel worden opgebouwd. Deze aanpak is echt niet alleen voorbehouden voor grootwinkelbedrijven of A-merken. Integendeel, de zelfstandige winkelier staat vaak dichter bij de klant, weet wie hij voor zich heeft, wat de aankoophistorie is. Data helpt in de ondersteuning en optimalisering van deze kennis en zorgt vaak voor aanvullende informatie en inzichten (omdat men nu eenmaal niet alle klanten kan herkennen).

Een propositie bestaat uit een boodschap, aanbod plus een product of dienst. Kwantiteit en kwaliteit van data bepaalt vervolgens mede het succes van de commerciële activiteiten. Om te beginnen met de persoonsgegevens. Kan iemand bij de voornaam worden benaderd (is het een apart veld) of worden er alleen voorletters verzameld? Wordt het geslacht gevraagd (zodat de uiting hierop afgestemd kan worden)? Is het tussenvoegsel een apart veld of wordt dit in het achternaam-veld gepropt? Deze elementen bepalen of iemand correct kan worden aangeschreven in een e-mail of in een direct mail actie. Niemand wordt blij als hij incorrect wordt aangesproken. Niet in de offline wereld, niet in de online wereld. Bij de adresgegevens is het verder noodzakelijk om straatnaam en huisnummer/ huisnummertoevoeging te splitsen. De spatie in de postcode zorgt ook voor een keuze: 6 of 7 posities (m.a.w. is de spatie wel of niet mogelijk).

Het onderscheid wordt gemaakt door de transactiegegevens (aankoophistorie) en contactgegevens (communicatiehistorie) te combineren met de persoonsgegevens. Deze combinatie is per bedrijf uniek en biedt een voorsprong op de concurrent die hier niet over beschikt. Het verzamelen alleen is niet voldoende: het gebruik ervan maakt het verschil. Hoe meer je weet van de klant, hoe meer je verkoopt. Zorg dus dat de datacollectie perfect geregeld is. Alleen dan ben je in staat om de winkelbezoeker terug de winkel in te krijgen door hem te voorzien van relevante informatie, afgestemd op de unieke combinatie van persoonsgegevens, transactiegegevens en contactgegevens. Loyaltyprogramma’s die wel het persoonsdeel op orde hebben maar vervolgens op de andere twee onderdelen de plank misslaan, die delven het onderspit. In het huidige mediatijdperk zit niemand te wachten op irrelevante informatie. Wees onderscheidend door te investeren in een tiptop database, gevuld met correcte informatie. Juist in deze tijd is het een investering die zichzelf dubbel en dwars kan terugbetalen.

Muziek terwijl u (productiever) werkt

Arbeidsvitaminen. Muziek terwijl u werkt. Maar dan anno 2013. Ik vind het prima om te werken met muziek erbij (via Spotify, Deezer, Last.fm, iTunes etc) op de achtergrond.
Onderzoek heeft aangetoond dat de productiviteit stijgt als er achtergrondgeluiden hoorbaar zijn. Het hoeft dus geen muziek te zijn. Geroezemoes, vergelijkbaar met het geluid in een locatie uit de Flexplek020 lijst (locaties met koffie plus wifi in Amsterdam) werkt uitstekend. De term hiervoor is’Ambient Noise’. Je hoeft niet eens de deur uit, je kunt dit ook simuleren op je eigen werkplek. Er zijn diverse sites die ‘Ambient Noise’ produceren:

Bron

Favoriete apps: Evernote

Evernote, een app die ik dagelijks gebruik. Mijn externe harde schijf. Alles wat ik wil bewaren, zakelijk en prive, zit er in opgeslagen. In deze video wordt e.e.a. getoond over de functionaliteiten.

Goede copy: uw voordeel i.p.v. onze productkenmerken

Gras

Ik kom het nog maar al te vaak tegen. Kopij die de kenmerken van het product beschrijft, i.p.v. welke voordelen het de beoogde gebruiker biedt. Een wij-verhaal, geen u-verhaal. Jaren geleden kreeg ik dit te horen:

Don’t tell me about your grass seeds, tell me about my lawn

Dat geldt vandaag de dag nog steeds.

Vier persoonlijke magazines in Flipboard

Google Reader stopt ermee. Het is zoals het is. Feedly, gecombineerd met Buffer, biedt wellicht meer dan dat Reader ooit bood, in ieder geval over meerdere devices heen. Daarnaast is Flipboard met een inhaalslag bezig. Twee belangrijke updates binnen een korte periode verder: een prima app om content te consumeren en te publiceren. Ik gebruik Twitter en Facebook als communicatieplatformen, maar ook als informatiebron.

Om enigszins zicht op de informatiestroom te houden, heb ik zowel Twitter als Facebook in lijsten ingedeeld. Flipboard kan prima werken als een laag over al die lijsten heen. Sinds kort is het mogelijk om eigen magazines (verzamelingen van links rondom een thema) aan te maken in Flipboard. Ik heb er nu vier aangemaakt:

Dagelijks (vrijwel) update ik de magazines, in aanvulling op de links die ik elders deel.